Lite om midsommarhysteri

Tänkte passa på att skriva lite om midsommarhysterin eftersom det är rätt tid nu. Märkte två tydliga exempel på detta fenomen i torsdags eftermiddag när jag var och handlade efter jobbet.

Jag handlade på ICA i Solna Centrum, en väldigt bra mataffär där jag har handlat regelbundet under några år. Hur som helst rådde det allmän hysteri i affären, i alla fall kring grönsaks och fruktavdelningen. Folk stod flera stycken och grävde och plockade bland färskpotatisarna som besatta och fyllde påsarna rejält. Där jordgubbarna stod fanns det inte många kartonger kvar och på golvet runt var det kladdigt och smutsigt av krossade jordgubbar. Man fick se upp så man inte klev på någon intorkad, klibbig röd fläck.

Efter att jag varit och handlat mat gick jag till Systembolaget för jag tyckte det kunde vara gott med en flaska rödvin. Där var det massor av folk! Det var långa köer till kassorna och folk hade lassat på sig rejält med alkohol. Det radades upp flera flaskor öl på rullbanden, de plockade långsamt upp flaska efter flaska, en åt gången, och ställde upp dem på rad på rullbandet så att alla skulle se hur mycket de hade handlat. De bar på flera lådor med vin som om de hamstrade för månader framöver och enstaka personer stod och fyllde flera kassar med alkohol. Det var en sprithysteri utan like.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentera

