Ingen reklam, tack

Reklam är det inte många som vill ha med posten numera.  I min trappuppgång har 8 av 19 hushåll en lapp på sina postfack som förklarar att de inte vill ha någon reklam. Det kan jag förstå för det kan komma ganska mycket på en gång när hela buntar med diverse reklamtidningar trycks ner i våra fack. Skulle man dessutom vara bortrest i några veckor så syns det väldigt tydligt att man inte är hemma när alla reklamblad sticker ut ur facket. Det är väl den största nackdelen med att ha postfack istället för vanlig brevlåda i dörren. Problemet är dock att sätter man upp en ”ingen reklam-lapp” så finns risken att man går miste om en massa annat material också, såsom lokaltidningen och samhällsinformation. Därför har jag inte satt upp någon sådan lapp för det kan ju komma en del saker som är intressanta trots att det mesta är skräp. Undrar om alla tänkt så långt när det satt upp sina lappar.

Andra bloggar om: , , ,

6 Responses to Ingen reklam, tack

  1. Brevbärar-Hanna skriver:

    Samhällsinformation samt lokaltidning räknas inte till reklam, så de ska du få trots att du sätter upp en Ej reklam-lapp på dörren.

  2. KistaChic skriver:

    Men lokaltidningen och samhällsinformation ska du få även om du inte vill ha reklam. Det måste ”reklamutdelarna” dela ut oavsett.

  3. Roger. Förhoppningsvis är du inte journalist eftersom du då lär vara en rätt dåligt allmänkunnig sådan – var får du din kunskap om världen ifrån? Och det är rätt ologiskt om du anser att folk ska läsa den tidning du jobbar på (för du vill väl antagligen ha kvar ditt jobb) men samtidigt dissar andra tidningar. För min del handlar det knappast om dålig ursäkt utan om ärlighet mot mina kunder: jag kan knappast föreslå direktreklam (även om jag förhåller mig synnerligen strikt mot alltför mycket oadresserad sådan) om jag själv väljer bort den: dels för att jag då inte skulle veta vad som faktiskt kommer i brevlådan och dels för att det inte är logiskt.

  4. Frosundakillen skriver:

    Jo, jag håller med om att det mesta av reklamen hamnar i pappersinsamlingen. Men undrar hur många av reklamutdelarna som tar hänsyn till lapparna folk sätter upp?

  5. Roger skriver:

    Jag har en stor ”Ingen reklam”-skylt på brevlådan. Annars blir det bara kilovis med skräp som går raka spåret till pappersinsamlingen – oläst. Den samhällsinformation jag behöver får jag nog på annat sätt.

    Att man jobbar med eländet är en dålig ursäkt. Jag jobbar på dagstidning – ändå öppnar jag ytterst sällan någon av de tre morgontidningar som dimper ner i brevlådan varje dag. Under semestern gör jag uppehåll i prenumerationerna för att slippa se dem. 🙂

  6. Själv sätter jag inte upp en sån lapp, och min närmaste familj vågar inte göra det heller. För jag jobbar med reklam 🙂

Kommentera

