Se upp för gamla kräftor!

Nu är det kräfttider och i dagens Svenska Dagbladet fanns det årliga kräfttestet med och det var ingen glad läsning. Det var väldigt många som fick låga ebtyg så årets kräftor håller inte särskilt hög kvalitet om man ska tro dem. Men vad värre var så hade SvD upptäckt att flera affärer i Stockholmsområdet sålde gamla kräftor med förpackningsdatum upp till tre år bakåt i tiden. Tydligen så kan djupfrysta kräftor hålla flera år men som konsument vill man ju helst ha så färska kräftor som möjligt. Jag blev besviken att se att ICA i Solna Centrum hamnade på listan över affärer som sålde gamla kräftor, se bilden nedan. Jag gick i alla fall till Vi i Solna Centrum nu på förmiddagen och köpte ett paket kräftor som hade fått högt betyg i SvD:s test samt som var förpackade i maj i år, Ullmos kinesiska partykräftor. Så nu är min kräftpremiär räddad, hehe.

Dåliga kräftor

Andra bloggar om: , , , , ,

6 Responses to Se upp för gamla kräftor!

  1. Berndt skriver:

    Häng med nu för imorrn startar Konsums försäljning av den nya Superkräfftan. 18:-/kg men högst 5 kilo per hushåll! 😉

  2. Frosundakillen skriver:

    Theacea, välkommen hit. Kul med folk som känner till Frösunda och som hittar till denna blogg. =)

  3. Theacea skriver:

    Nämen va skoj en frösundablogg, jag jobbade på andra sidan frösundabron en gång i tiden. Det var tider det.

    Jag funderar på om jag för första gången skulle jaga reda på egna kräftor, men de har ju klor å grejer..

  4. Roger skriver:

    Det jag undrar mest över är varför Ica i Solna centrum är med på listan när SvD skriver att de undersökt ”ett tiotal butiker i Stockholms innerstad”. Sedan när är Solna centrum en del av Stockholms innerstad? Det är ju för tusan en helt annan kommun och i allra högsta grad en förort, nästan halvvägs till Uppsala. 😉

  5. Frosundakillen skriver:

    Hehe, ja jag skulle gärna välja svenska kräftor om de inte var så dyra. Tycker inte det är värt att lägga hundratals kronor på skaldjur.

  6. Roger skriver:

    Den där ”nyheten” om gamla kräftor i frysdiskarna dammar de ju av varje år, men kvällstidningarna brukar hinna före… Hur som helst har jag aldrig förstått tjusningen med kräftor – det går ju åt mer energi till att bryta och bända och slabba med djuren för att få ut maten än den man får i sig. Dessutom smakar det ju bara saltvatten. 🙂

    Men kinesiska kräftor? Jag trodde du var en sån som absolut skulle välja svenska kräftor. Där blev jag lite förvånad. 🙂

Kommentera

