Silja Festival är en fyllebåt

Så där, nu är det lördagkväll och jag är tillbaka efter en 24-timmars kryssning till Åbo. Jag åkte den med familjen för att fira en födelsedag och det verkade spännande för jag hade aldrig åkt med Silja Festival, som denna båt hette. Har åkt flera gånger med Silja Serenade som går till Helsingfors, och de kryssningarna har varit väldigt lyckade. Den båten är modern, fräsch och stor och det är ganska normala personer som åker med den båten. Det kan man INTE säga om Silja Festival! Båten kändes sliten och omodern och var ganska långt från den elegans jag är van vid från Silja Lines Helsingforsfartyg. Hytten gjorde att man fick klaustrofobikänslor och den var sliten, trots att hytten inte var bland de billigaste.

Men det värsta var resenärerna som mestadels bestod av män som bara verkade vara ute efter att supa och gapa så mycket som möjligt. Det är inget fel att ha kul och roa sig när man är på kryssning, men det blev så överdrivet när det var så pass många stupfulla män och gubbar som förde liv överallt på båten. Till och med när vi satt på båtens finaste restaurang och åt middag första kvällen så var det en massa gap och fyllevrål från flera bord. Ljudnivån och sorlet blev alldeles för hög, det har aldrig hänt på de finare restaurangerna på Helsingforsbåtarna, där är det lugnt och trevlig stämning och fylleristerna håller sig till barerna. Men på Silja Festival fanns de överallt! Jag sov knappt något på natten för hyttens dörr var så lyhörd så jag hörde hela tiden folk utanför som skrek och förde liv i korridoren när de passerade. Nej, Silja Festival var verkligen ingen rolig upplevelse och jag kommer inte rekommendera någon att resa med den! Det enda som var bra var Tax Free-affärerna samt maten. Personalen var trevlig också och gjorde sitt bästa för att stävja jobbiga resenärer, men med tanke på att de flesta resenärerna i mina ögon betedde sig som trash så förstördes helhetsupplevelsen. Jag kommer hålla mig till Helsingforsbåtarna i fortsättningen, där får man en trevlig och minnesvärd upplevelse.

Här följer några bilder från resan:

Silja Line champagne

Vi drack champagne till förrätten första kvällen, och när vi beställer in isvatten till så kommer servitrisen med en löjligt liten plastflaska som hon öppnar vid bordet och häller upp till oss. Isvatten ska serveras i kanna! Kontrasten plastflaska och fin champagne är ganska stor.

Åbo

Båten la till i Åbo, men bara några timmar innan den vände igen. Han ta denna bild dock, kanske inte Åbo från dess mest ljusa sida.

Silja Line Absolut

En hel hylla tillägnad Absolut Vodka i en mängd smaker inne på Tax Free-affären.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

7 Responses to Silja Festival är en fyllebåt

  1. suck skriver:

    man skall undvika supar Färjan Cinderella som mista sin party rättighet för Svenskarna super så fan på den

  2. The Sea skriver:

    Angående om fylla på fartyg.
    Tyvärr så händer det alla, men konstigt ibland
    hur vissa när de berättar överdriver.
    Ja, har åkt på kryssningar i flera år,
    och ja, de finns såna som dricker för mycket.
    men man kan inte utgå ifrån att allt är dåligt bara för några enstaka neandertalare.
    Rederien gör alltid sitt bästa, och jag
    har bara positivt att säga till om Silja/Tallink,
    trots några enstaka neandertalare.
    Men ärligt måste jag säga att angående fylla, är
    Viking Line värre, de har tyvärr en otur (som de flesta rederier) att få som mest av alla dessa konstiga typer.

  3. Simon skriver:

    Det är ju olika, vill man ha en lugn familjekryssning så är min rekommendation att resa söndag till onsdag/torsdag, för de är mycket fest under helgerna på samtliga kryssningsfartyg på östersjön, det kanske inte märktes av lika mycket på helsingforsbåtarna för att fom är mycket större och festival mindre, så de beror nog inte på båten i sig.

    mvh Simon

  4. Adam skriver:

    Hej jag har åkt med siljas fartyg till helsingfors och det var den jävligaste kryssen jag har varit med om, det låg fulla ungdomer överallt, de skrek och slogs, bultade på hyttdörrar, grannarna ringde till min telefon…..
    Jag har inte så bra minnen därifrån heller.

  5. Magister Nyman skriver:

    Tack för dina kommentarer på min blogg!
    Tack också för tipset om att undvika Åbobåtarna. Fast är det så mycket bättre på Helsingforsbåtarna? Det var ett tag sedan jag reste med dem, men jag vill minnas att det var lite si och så med lugnet även där.
    Och visst funderar man över om inte vår restriktiva alkoholpolitik får som oönskad bieffekt att folk vill passa på att supa när man kommer ut på fria havet. Eller?

  6. Frosundakillen skriver:

    Nope, det var till Åbo vi åkte (Tyvärr…)

  7. Pretorn skriver:

    MM d e så att Åbobåtarna e fyllobåtar o smutsiga….
    Men skulle inte du till Helsingfors?

Kommentera

