Chokladbakelse

Idag berättade en kollega på jobbet att det är Gustav Adolfsdagen. Eftersom jag vet att det finns Gustav Adolfsbakelser som man äter denna dag köpte jag två stycken på Thelins konditori i Frösunda efter jobbet. Det roliga var att de inte såg ut som jag trodde. Jag hade för mig att en Gustav Adolfsbakelse var en ljus gräddbakelse, men de jag köpte på Thelins var mörka och chokladbaserade, tog en bild av dem som jag visar här nedan. Ändrar Gustav Adolfsbakelsen utseende från år till år eller är detta standarden?

Gustav Adolfsbakelse

Andra bloggar om: , , , ,

9 Responses to Chokladbakelse

  1. Pretorn skriver:

    Yes! Najs skirvet Haxan men eftersom ja e lat…. så skriver ja bara ti en 😀
    så…en fråga varför skriver man om en Gravgård????kanske sjukt? kanske fel?
    vem vet

  2. matthe skriver:

    Faktiskt, Hans höghet GA skulle nog vända sig i graven om han såg sitt ansikte på en mumsmums.

  3. Roger skriver:

    Japp. Du kan nog ta en mumsmums, spritsa på lite grädde och lägga dit GA:s skalle i choklad och det skulle klassas som en Gustaf Adolf-bakelse. Mycket märkligt. 🙂

  4. matthuv skriver:

    Så om jag helt utav en händelse råkade ha en semla och… ett visst sigill av choklad så skulle jag ha en Gustaf Adolf-bakelse?

  5. Roger skriver:

    Ja, det är lite av en anarkibakelse. ”Gör den hur du vill, kläm bara dit en kungaskalle så är det okej.” Men det finns tydligen de som vill rensa upp lite i Gustaf Adolf-bakelse-träsket. Ett bra initiativ, tycker jag. Jag gillar ju ordning och reda. 🙂

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article174890.ab

  6. Frosundakillen skriver:

    Tack Klocktornet, det var en bra förklaring. Då förstår jag varför min bild av en sådan bakelse var en helt annan från början.

  7. Klocktornet skriver:

    En Gustav Adolfsbakelse i denna bakelses huvudstad, Göteborg, är vilken bakelse som helst, med tillägget att den måste ha ”kungens chokladsigill” på en liten bit grädde ovanpå bakelsen.

    Det finns *ingen* enskild bakelse som kan göra anspråk (eller som gör anspråk) på att vara ”mer” Gustav Adolf-bakelse än någon annan. Så – den bakelse som du gillar allra mest i hela världen kan även den bli en Gustav Adolf-bakelse. Smidigt, eller hur?!

  8. carl skriver:

    Så ska en riktig och välproffisg Gustav Adolfsbakelse se ut.
    Riktigt god är den också :d

  9. Hannebergarn skriver:

    Ser gott ut! Skicka på posten till mig vaa?? ;D

Kommentera

