Fi för Vi

Var i Kista Galleria idag efter jobbet för att kolla lite saker. Passade då på att handla saffransbröd från konditoriet som ligger precis utanför Coop. Hon i kassan sa att man får tre ”lussekatter” (ja, hon använde detta barnsliga ord) för 15 kronor. Det lät ju bra så jag köpte det. Sedan när jag kom hem till Frösunda så var jag inne i Vi-affären för att handla lite, och där sålde de också saffransbröd. Men det var skillnad i priset, ganska så stor skillnad. På Vi kostade tre ”lussekatter” 25 kronor!!! Alltså 10 kronor mer än vad Coop tar. Detta är ett ganska tydligt bevis på hur dyrt och oekonomiskt det är att handla på Vi i Frösunda. En kompis till mig kan inte säga ”fy”, hon säger istället ”fi”. Jag säger alltså Fi för Vi!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

6 Responses to Fi för Vi

  1. Hannebergarn skriver:

    Nu ska vi inte vara så ”anti-snobb” här.

  2. Frosundakillen skriver:

    Roger, ursäkta, men ordet saffransbröd är inte snobbigt, men det låter mer vuxet att säga det. Lussekatter pratar man om när man går på dagis. Då är det snarare mer snobbigt att köpa saffransbröd för 18 kronor styck på ett lokalt och dyrt bageri, DET är verkligen snobbigt.

  3. Hannebergarn skriver:

    Vem hade godast bröd då? ”Vi” kanske hade godare? 😛

  4. Roger skriver:

    Det heter lussekatter. Punkt slut. Saffransbröd låter ju bara snobbigt. Det är sånt som blåhåriga pudelägande kärringar på Östermalm säger. 🙂

    Att priset skiljer kan också ha att göra med hur mycket saffransbröd det egentligen är. Bryt isär en lussekatt från kommunistcoop och en från Vi och jämför hur mycket röda prickar det är i. Skulle inte förvåna mig om den ena är färgad gul huvudsakligen med gurkmeja och den andra betydligt mer med saffran (som kostar över 15.000 kronor kilot och därmed påverkar priset en smula).

    Själv köper jag mina lussekatter på bageriet i huset. De kostar 18 spänn styck, men är tio gånger godare än de halvslibbiga degklumparna som man köper i mataffären. Worth every penny!

  5. Frosundakillen skriver:

    Hehe, Matthe du har nog ganska bra stenkoll, det är förmodligen jag som inte hängt med de senaste åren. Det är nog så att ordet lussekatt blivit vanligare nu igen efter att ha legat nere en tid.

  6. matthe skriver:

    Lussekatter äe väl ändå inte barnsligt? Det har alltid varit namnet på det, jag har faktiskt aldrig hört någon använda saffransbröd förut. Jag kanske inte har stenkoll, jag är ju bara 17 😉

Kommentera

