Semla från Thelins

Idag köpte jag säsongens första semla på Thelins konditori i Frösunda. Ja, jag vet att jag är alldeles för tidigt ute, men jag tycker semlorna från Thelins är otroligt goda! Jag var inte särskilt förtjust i semlor förr, men när jag som nyinflyttad i Frösunda började köpa semlor från Thelins förra året ändrade jag mig. De är enligt mig perfekta. Fräscha och torra, inte för mycket grädde, bra proportioner och ingen konstig smak. Jag har längtat efter Thelins semlor ända sedan säsongen för semlor var över förra året.   

Semla

Andra bloggar om: , , , ,

10 Responses to Semla från Thelins

  1. Roger skriver:

    Nä, det är lite obegripligt varför man ska göra en soppa av semlorna. De är ju goda som de är. Jag tycker själv det smakar apa med vetebulle upplöst i mjölk.

    Men jag har lika svårt för torra äckliga semlor som man köper i tvåpack i vissa mataffärer. Såna där maskintillverkades två dagar tidigare och har fraktats från Skåne och under tiden hunnit bli så torra att de faller i smulor så fort man sätter tänderna i dem. Tacka vet jag semlor bakade med omsorg av en riktig bagare. Kosta vad det kosta vill! 🙂

  2. Matthe skriver:

    jag vet att se folk äta det är motbjudande XD

  3. Frosundakillen skriver:

    Hetväggen är orsaken till att jag inte tyckte om semlor under många år. När jag som barn såg hur mina föräldrar slafsade i sig stora, uppsvällda semlor i tallrikar med varm mjölk mådde jag illa. Sedan åt jag nästan aldrig semlor under min uppväxt, bara i enstaka fall om jag blev bjuden på det, men jag tyckte aldrig det var gott. Det var inte förrän jag började äta Thelins semlor förra året som jag började uppskatta semlor, nu tycker jag det är väldigt gott!

  4. Matthe skriver:

    hetvägg… där kan man tala om ”saftiga” semlor, väsbys nya konditori är en personlig favorit annars 😉

  5. Klocktornet skriver:

    Mmmm… hetvägg skall det naturligtvis vara. Varm – riktigt varm, men inte het (!) mjölk som man elegant lägger ned semlan i – hetvägg – är en höjdare. Mandelmassa skall vara med, men det får inte vara för mycket. Och ju större semlan är, desto mer grädde måste det vara. Det är en styggelse om man snålar på grädden. Avnjutes lämpligen med en kopp kaffe eller te.

  6. m skriver:

    Semlorna från VI Solna Centrum är helt perfa! 🙂

  7. Frosundakillen skriver:

    Matthe, semlorna från Thelins är inte obehagligt torra. Det jag menade med ”torra” är att de inte är äckligt degiga och svampiga som många semlor tyvärr är. Semlorna från Thelins har perfekt konsistens, med lagom grädde och äkta mandelmassa där man kan känna mandelbitarna. Torr var kanske fel formulerat.

  8. Roger skriver:

    Jag erkänner: Jag har ätit semlor ända sedan nyår när de började dyka upp i det lokala bageriet. De gör världens godaste – och det bästa är att de också gör en modell som är ungefär hälften så stora som normalsemlorna. Det är mer lagom. Man behöver inte känna sig spyfärdig av all grädde. Plus att de ändå är välfyllda med mandelmassa. Och saftiga som tusan!! 🙂

    Det är aldrig för tidigt att äta semlor. Precis som det aldrig är för tidigt (eller sent) att dricka julmust. De kan med fördel avnjutas tillsammans.

  9. m skriver:

    Haha, jag har redan smällt i mig två semlor för iår! 😀

  10. Matthe skriver:

    torra semlor… en hädelse.. en abomination utan dess like, torra bullar = dålig semla.
    Saftigt om matthe själv får välja!

Kommentera

