Frösundabor är oekonomiska

Nu börjar jag bli trött på att se hur pass många i Frösunda som storhandlar på Vi-butiken! Vi i Frösunda är en liten, trång och dyr affär med ett begränsat utbud. Den fungerar jättebra om man bara ska köpa det allra nödvändigaste, kanske en mjölk, lite frukt eller en färdiglagad rätt på väg hem från jobbet. Men det är verkligen ingen butik man storhandlar i. Trots detta så ser man nästan dagligen hur folk handlar en massa saker där och släpar med sig stora pappkassar med varor från affären. Snacka om att det är oekonomiskt! Ja, flera som bor här i Frösunda har säkert gott om pengar, men det måste ju vara trist att hela tiden handla i Vi-butiken med tanke på att affärens utbud är väldigt bergränsat. Vill inte de som storhandlar på Vi har mycket att välja bland? Det är ju betydligt bättre att storhandla på ICA eller Vi i Solna Centrum, då blir det både billigare och det finns ett enormt utbud med varor.

Varför har flera människor som bor i Frösunda så svårt att ta sig den korta biten till Solna Centrum? De flesta har ju dessutom bil! Då borde det inte vara så svårt.  Jag som inte ens har någon bil storhandlar mat i Solna Centrum varje helg och njuter av det stora utbudet matvaror som finns där. Förstår inte varför Frösundaborna är så bekväma att de nöjer sig med det lilla enformiga och dyra utbud som finns på Vi i Frösunda. Även en arbetskollega till mig som bor i Frösunda har reagerat starkt på detta hur folk kan storhandla i en så begränsad och dyr affär. Någon Frösundabo som kan förklara detta beteende?

Matkasse

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

25 Responses to Frösundabor är oekonomiska

  1. Signe Tillisch skriver:

    Frösundakillen…
    Jag tycker som jag sa innan, bättre en affär, än ingen, vilket nog alternativet dessvärre är om folk inte handlar där…
    Det är trots allt en liten kvartersbutik, och kvartersbutiker där jag har bott innan har haft likadana priser och utbud.

    Jag är faktiskt ganska nöjd med VI…

  2. Ronnie skriver:

    Jag tycker hallon från Peru är en mänsklig rättighet att få handla i sin närbutik!

  3. Mathias skriver:

    Citat från Roger: ”Men fler än en matbutik ska nog inte Frösunda räkna med, inte så länge befolkningsunderlaget inte tar ett rejält språng…”

    Tja, kanske stämmer. Jag bor inte i Frösunda (än… men flyttar in snart) men enligt diskussionen är det visst alltid högt tryck o mycket barnvagnar o långa köer där, trots utbudet som sägs vara dåligt (fast å andra sidan fanns ju hummer och hallon från Peru…?) och priserna som påstås vara höga.

    Så tänk vilket tryck det skulle kunna bli om det öppnade en stor Coop eller dyl. med normala priser och stort sortiment. Då skulle både de som ”skiter i priset” och Frösundakillen himself kunna handla där, ja hela Frösunda m a o.

    F ö tycker jag inte man ska sträva efter ”billigt billigare billigast” hela tiden utan ta sig en funderare på vad som händer med kvalitén och kvantiteten… Om det bara är billigast möjliga köttfärs eller kycklingfilé som gäller så är det djurhantering och köttkvalité som blir lidande. Betala priset det är värt istället så slipper vi välja mellan ICA’s egna och ICA’s igen. Jag ser gärna mer mångfald i butikerna och inte bidra mer än jag behöver till dagens McDonalds samhälle där det bara finns ett märke att välja på.

  4. Frosundakillen skriver:

    Signe Tillisch: Du skriver ”Och priset, ja det skiter jag ärligt talat i…”. Ja, priset är inte alltid avgörande. Men tycker inte du att det är trist att handla där ofta eftersom det finns så lite att välja på? Om man ska äta middag, det finns typ bara några sorters kött, grillade kycklingar och en eller två varianter av några djupfrysta rätter. Det blir ju ganska trist i längden.

  5. Signalisten skriver:

    I Bagartorpsringen finns också endast ett ”Vi”. Det har ett ännu mer begränsat utbud, vår butik är fräschare, men för liten. Man får panik med barnvagn därinne!

  6. Signe Tillisch skriver:

    ”Någon Frösundabo som kan förklara detta beteende?”
    Ehhh, varför ska man behöva förklara sina betenden bara för att det är en livsstil som inte passar dig.

    Om folk vill handla där för att se till att den lokala butiken inte tvingas slå igen så är det väl ändå upp till var och en.
    Personligen handlar jag gladeligen där, visst, det kostar lite mer än på storköp men jag är ytterst tveksam till att den skulle vara så värst mycket dyrare än några andra närköp…

    Personligen storhandlar jag aldrig, utan handlar det jag behöver för dagen. JAg har bil och skulle gladeligen kunna åka iväg och handla, men tanken på att det finns en affär med några minuters promenad gör att jag oftast låter bilnyckeln ligga kvar på hyllan.

    Dessutom måste det även vara miljövänligt att handla i närområdet… Det är ju rätt inne med miljötänkande.

    Och priset, ja det skiter jag ärligt talat i…

  7. m skriver:

    Susanne har rätt, FORTSÄTT ATT HANDLA PÅ VI I FRÖSUNDA!

  8. Samarinmannen skriver:

    Jag tycker Roger skall öppna: ”Roger livs med färsk fisk och skaldjur”. Du som kan företageknomi. Jag skulle storhandla där! 😉

  9. Janne Q skriver:

    Hej Frösundakillen!
    Det finns en mycket enkel förklaring till varför många storhandlar i Vi-butiken. Många i Frösunda är mitt i karriären och har inte tid att sitt i bilen och köra runt till diverse köpcenrum. Till skillnad från dig som har obegränsat med fritid och överhuvudtaget inte reflekterar över att tid för många är betydligt mer värdefullt än penar. Det jag önskar mig mest är mer tid och absolut inte mer pengar. Håller ni med?

  10. susanne skriver:

    Fortsätt handla på Vi i Frösunda! Då kommer utbudet att bli bättre och bättre. Vill vi ha en bra affär måste vi handla där.

  11. Roger skriver:

    Först kritiseras butiken för att vara liten och ha ”begränsat utbud” – sedan är det inte bra när de har annat än mjölk och limpor att erbjuda. Dessutom uppmanas folk att handla någon annanstans istället eftersom det är bättre och mer ekonomiskt…

    Vill ni ha en butik i Frösunda eller inte? Är det här en kampanj för att driva Vi-butiken i graven? Jag trodde det var en efterlysning av en större butik med mer varierat utbud så fler handlar där och butiken därmed kan sänka priserna. Om de få (eller enligt vissa: många) som storhandlar där slutar med det lär inte butiken bli lönsammare och ha råd att expandera. Enkel företagsekonomi.

    Jag förstår mindre och mindre ju längre den här diskussionen blir… 🙂

  12. Frosundakillen skriver:

    Ja, men hur många är det som köper hallon egentligen? Knappast lönt att en liten affär som Vi tar in sådana mängder, efterfrågan är ganska liten. Jag kan inte minnas när jag själv köpte hallon senast.

  13. Roger skriver:

    De har inte ”monopol”. De är däremot de enda som valt att etablera sig i Frösunda. Tror inte att Frösunda är tillräckligt stort för att någon mer skulle vilja öppna där, dagligvarubranschen har ju inga feta marginaler utan det krävs rätt stor genomströmning för att nå lönsamhet. Dessutom ligger det ju en hel del butiker runtomkring. Vi var helt enkelt först på plats. Det kunde lika gärna ha varit Ica eller Coop. Men fler än en matbutik ska nog inte Frösunda räkna med, inte så länge befolkningsunderlaget inte tar ett rejält språng…

    När det gäller hallonen så är det väl rätt knepigt att hitta färska svenska hallon i dessa dagar, man får snällt importera. Jag kommer själv att bli ”tvungen” att köpa importerade hallon till en dessert i helgen – man vill ju inte garnera med frysta hallon som blir helt mosiga och ser ut som road kills när de tinas upp… 🙂

  14. Frosundakillen skriver:

    Matthe: Med monpol menar jag att de har monpol på matvaror i Frösunda. Jag vet mycket väl att Solna Centrum ligger nära, men jag talar om Frösunda.

    Perre: Jag håller med om att de har många onödiga varor på Vi, hur många äter hummer och krabba till middag på vardagskvällarna? Och hallon från Peru, haha. De borde se till att ha fräschare äpplen istället, sådant som folk äter till vardags.

  15. Perre skriver:

    Som jag har uppfattat vår lokala Vi-butik så har den ett hårt tryck på sig! Och en kort genomflödestid för de varor den för! Dessutom erbjuds för mig ett ovanligt stort utbud av färskvaror som fisk tex, hummer och krabba… äter vi frösundabor dessa mängder som stundom exponeras i vår Vi-butik?? Kollade in frukt och grönsakshyllorna för en tid sen och upptäckte en ”back” ja ni vet ungefär hur stor en grönsaksback med tex tomater är! Denna var fylld med hallon importerade från Peru!! Ca 20-50 hallon för samma antal kronor… vad äter vi här egentligen. Kallar sån konsumtion mer än överflödig! Hur mycket av detta måste slängas på grund av förruttnelse! Köttfärs har ju Janne Josefsson lärt oss att ICA kan märka om… men ”utgången” frukt/bär blir svårare även för en Vi-butik!

    I övrigt tycker jag att vår lokala Vi-butik är riktigt bra! Förutom att många förpackningar med ”färskmat” är för stora för det lilla hushållet men det är knappast butikens fel utan producenternas! Läste att Dafgårds (?) skulle börja marknadsföra enpersonersförpackningar! Det ser jag fram emot!

  16. Matthe skriver:

    Om de nu har ”monopol” så borde ngn klaga till konkurrensverket, man kan knappast ha monopol på ett område då alla kan tänka sig att resa en längre bit för att veckohandla, solna centrum ligger väl ändå ganska nära lr?

    Jag tvivlar starkt på att de med flit har så kallade ”orimliga priser” man har väl så låga priser man kan för att hålla sig flytande och samtidigt vara konkurrenskraftigt?

  17. Frosundakillen skriver:

    Kloka ord? Det enda kloka vore att Vi-butiken i så fall sänkte priserna om det nu är så många som handlar där och folk vill ha kvar en lokal butik. Då är det ju inte längre rimligt att ha höga priser. Men glöm inte att de har monopol i Frösunda så det kanske inte blir billigare!

  18. Roger skriver:

    Kloka ord, Matthe (som vanligt).

    Folk vill alltid ha service i sin närhet, men utnyttjar den inte. Sedan blir det ett himla gnäll när servicen försvinner.

    Där jag bor fanns det till nyligen en Expertbutik, men den fick slå igen. Synd, tyckte jag. Men så tänkte jag efter. Hur mycket hemelektronik hade jag handlat sedan jag flyttade hit? Svar: Massor – ipod, kameror, dator med tillbehör, dvd-spelare… Hur mycket av detta hade jag köpt på den lokala Expertbutiken? Svar: Nada (om man bortser från att jag hämtat ut två förstoringar á 79 kronor och köpt en skarvsladd för ungefär lika mycket). Alltså kan jag inte gnälla för att den servicen försvann. På samma sätt är det med Konsumbutiken – jag handlar kanske där en gång av femtio. Så den dag den bommar igen har jag egentligen förverkat min rätt att klaga.

    De Frösundabor som storhandlar på Vi gör ju i alla fall en insats för det lokala näringslivet. Om man handlar mjölk och en limpa någon gång då och då bidrar man ju inte direkt till att hålla butiken vid liv. Men om du frågar alla i Frösunda som väljer att handla någon annanstans så svarar nog i princip alla att det är självklart att det ska finnas en riktig mataffär i den egna förorten.

  19. Matthe skriver:

    Men om dessa inte handlade i den lokala butiken skulle den då inte få slå igen? De har det nog svårt att överleva utan stödet från de som vill ha något lokalt, kanske försöker de bara ha butiken kvar?

  20. Frösundabo sen -98 skriver:

    Vilket jätteproblem för dig … Om nu folk uppenbarligen tycker att Vi-butiken i Frösunda duger att storhandla i är det väl deras ensak. Vad folk gör av med sina pengar på eller hur de planerar sina liv borde knappast spela någon roll för dig. Det enda som eventuellt skulle kunna påverka dig är väl att du kanske kan få vänta några minuter extra i kassan!

    Och hur definieras förresten begreppet storhandla? För någon som bor ensam i ett hushåll kan lätt ett enkelt inköp för en tvåbarnsfamilj te sig ganska stor.

    Själv ser jag knappt aldrig någon som storhandlar, men vi kanske aldrig går dit samma tider? Storhandlarna kommer näppeligen in i butiken jämnt fördelade över dagen eller veckan heller. Man kan knappast göra en enkel extrapolering utifrån sina egna mycket begränsade iakttagelser.

    Och för den delen, är du säker på att det verkligen är samma människor som storhandlar där hela tiden? Det räcker väl med att några få hushåll gör ett undantag och storhandlar där någon enstaka gång då och då av orsaker som varken du eller jag vare sig kan eller behöver gissa oss till.

    Låt oss kontrollera detta med ett enkelt räkneexperiment: Frösunda hade vid förra årsskriftet 4 976 invånare. Varje hushåll i Solna berstår – enligt Solna stads webplats – av i genomsnitt drygt 1,7 personer, vilket uträknat för Frösunda betyder 2 908 hushåll. Även om varje hushåll i Frösunda endast skulle storhandla (enligt din definition) i Vi-butiken en gång om året innebär det alltså att så mycket som åtta hushåll storhandlar där varje dag! Nu har jag naturligtvis förenklat det hela lite och inte räknat med de boende som kan tänkas handla någon annanstans på väg hem från arbetet. Men å andra sidan finns det många som arbetar i Frösunda utan att bo där, så de kanske tar ut varandra.

    Personligen håller jag annars med dig i sak och storhandlar själv aldrig på Vi, främst på grund av prisläget och att jag kör förbi en stormarknad på väg till och från jobbet. Personalen är trevlig, och utbudet är helt okej för kompletterande inköp.

  21. Kolonnenbo skriver:

    Ärligt talat håller jag inte med dig. Utbudet är rätt hyffsat faktiskt, speciellt för att vara en så liten butik. Det är dåligt med storpack av saker och sånt köper vi förståss bättre butiker. Det finns vissa saker som det verkligen är en brist på. Tänker främst på konserver och frysta saker. Bröd, pålägg, chark i allmänhet, drycker, kylvaror, sylt o.dyl, mjölkprodukter och godis finns det rätt hyffsad variation på, tvättmedelshyllan är ganska välfylld och snabbmat finns det en rätt stor kyl också. Vissa saker (som t.ex. en del allergiprodukter vi måste köpa) är det t.o.m. lättare att hitta här än i flera stora butiker. Priserna är naturligt lite högre än i en stormarknad (hela poängen med en stormarknad) men det är inga ockerpriser vad jag har noterat. Dock känns det som det är dags för en jämförelserunda, nån som läser detta och bor i Frösunda får gärna hjälpa till. Handla en matkasse på valfritt ställe (större butik i närområde) med produkter som bör finnas i vår Vi-butik och kolla sen kvittot mot vad det kostar i butiken här (eller tvärt om), hur många procent dyrare är det här? Mycket nyfiken på resultatet faktiskt, ska försöka komma ihåg det själv, men nån annan får gärna hinna först :-). Rörande variation så vill jag bara säga att överflöd fyller ingen faktiskt mening om man inte utnyttjar det och hur många köper olika märken på olika matvaror bara för att pröva nytt, antingen köper man det man gillar sen förr eller det billigaste är min tes :-).

    Sist men inte minst så vill jag säga att det lönar sig att shoppa i sin lokala butik, har den bra omsättning mår den bättre. Den får då större möjlighet att överleva och växa till sig och då med bättre priser och större variation!

  22. Roger skriver:

    Duktigt att veckohandla. Själv köper jag det jag behöver för dagen, orkar aldrig släpa hem en massa kassar. Men jag handlar i alla fall i en ”riktig” butik, den lokala Konsumhökaren är inget vidare. Dyrt och dåligt utbud.

    Men… jag förstår småbarnsföräldrar som inte orkar göra matinköpen till ett jätteprojekt där man ska åka iväg till ett köpcentrum och sedan släpa hem en hel veckas mat. De har bergis tillräckligt att göra ändå. Men framför allt har jag full förståelse för folk som inte orkar planera vad de ska äta en vecka i förväg. Man vet jag aldrig vad man blir sugen på – en veckomatsedel kommer ALDRIG att upprättas i mitt hem! 🙂

  23. Frosundakillen skriver:

    Matthe, om det är så illa betyder det att folk här helt tappat lusten för att få handla varierad mat. Hoppas verkligen inte att det är så. Okej om detta var en by ute på landet med bara en affär kunde man förstå, men vi ligger ju centralt i Stockholmsområdet med en massa affärer och köpcentra runt om. Personligen tycker jag det är mycket roligare att handla i stora, välförsedda mataffärer där man har många val. OCH där det i regel är billigare än i små lokalbutiker.

  24. Matthe skriver:

    De till skillnad från dig kanske är helt nöjda med vi-butikens utbud?

  25. m skriver:

    Kanske dags att bygga ut affären lite? 😉 Ni frösundar förökar ju er som grodyngel – haha. 😛

Kommentera

