Bra datorer från HP

Här i Frösunda har HP (Hewlett Packard) en stor kontorsbyggnad. Det måste vara väldigt många som jobbar där, så pass många att pizzerian på andra sidan gatan från byggnaden uppkallat en pizza tillföretagets ära, HP Laserjet heter pizzan. Har dock inte provat den eftersom jag inte tycker pizzorna från den restaurangen är goda. Men det känns bra att HP har kontor i Frösunda, har kommit fram till att de gör väldigt bra datorer. Vi fick nya datorer från HP till jobbet i somras och de fungerar perfekt och är jättebra att jobba med. Funderar på att skaffa en egen HP-dator, just nu har jag Dell och det är ingen höjdare. Bilden nedan är tagen igår då jag passerade HPs byggnad.

Hewlett Packard

Andra bloggar om: , , , , , ,

14 Responses to Bra datorer från HP

  1. Emil Jansson skriver:

    Handhygigenen är inte den bästa. Sallad och pengar hanteras med samma händer… Inte riktigt min smak.

  2. Frosundakillen skriver:

    Jaja, jag får väl ge pizzerian en ny chans…. Är den så populär så att kontorsfolk vid lunchtid står och köar så att kön sträcker sig ut på trottoaren måste det ju finnas mat där som är god. Har sett denna köbildning några gånger.

  3. Roger skriver:

    Det ska vara mozzarella på en riktig pizza, inte någon tråkig hushållsost. Den ska också vara gräddad i vedugn, inte i något jäkla värmeskåp. Pizza ska smaka Italien, så är det bara. 🙂

  4. Frosundakillen skriver:

    Jimmy, tack för ditt förtydligande. Det är precis detta jag är ute efter med denna blogg, åsikter och diskussion med de som jobbar och bor i Frösunda. Tack vare dig så redde vi ut missförståndet med HPs pizza.

    Och anledningen till att jag inte gillar era pizzor är faktiskt pga mozzarellan, däremot har jag inget emot vedungspizzor i sig. Kan ni inte göra vedugnspizzor med vanlig ost också?

  5. Jimmy skriver:

    Vad gäller pizzan/pizzafrågan kan klargöra det att vi inte har tillägnat företaget ( HP ) någon pizza, HP har på affärsmässiga grunder betalat för att få en pizza uppkallade efter sig, och den heter HP laser.

    Vidare har vi haft flera sådana ”okenventionella” samarbeten med företagen i vår närområde, ett exempel är att Canon använde våra pizzor i en reklamfilm om deras produkter.

    Med all respekt för din smak kan jag också i förbifarten passa på säga det att det tar ett par gånger innan man vänjer sig vid att äta vedugnspizzor, första och andra gången kanske man inte tycker nämnvärt mycket om dem, men när man har vant sig vid smaken av mozzarellan så kommer du säkert uppskatta pizzorna

  6. Signe Tillisch skriver:

    Hmmmm, skulle dock vilja protestera mot din åsikt om att Pizzorna inte är goda…
    Smak är självklart individullt, så jag accepterar din åsikt.

    Men personligen så gillar jag Pizzerians Pizzor… Dessutom tar de aldrig något extra om man vill ha extra räkor eller något sånt på pizzan heller…

  7. Frosundakillen skriver:

    Herregud, i 10.000 kronors klassen??? Då borde den ha hållit. Fattar inte hur företag som HP och Dell kan riskera sitt rykte såsom de gör. Okej, de kommer billigare undan för stunden med sämre komponenter men i slutändan förlorar de ju miljoner pga missnöjda kunder som sprider ut vad som hänt med misslyckade datorer.

  8. Roger skriver:

    Det är precis så HP gör – väljer billiga komponenter för att tjäna en hacka. Men det straffar sig…

    När nätverkskortet gav upp för andra gången pressade jag den jag snackade med på supporten, och då erkände han lite motvilligt att nätverkskorten som de stoppar in i den modellserie jag hade inte är särskilt bra och att det är många som haft problem med dem. Så de gör säkert en bra förtjänst på att stoppa in skitkomponenter i en dator som de sedan säljer dyrt. Men HP kommer aldrig mer att få ett j**la öre av mig, jag lät dem reparera eländet en sista gång på garantin, sedan donerade jag den till mina föräldrar och köpte en Sony Vaio istället.

    Det märkliga var att HP:n inte var en 4.000-kronorsdator – då hade jag inte förväntat mig att få något högkvalitativt. Men den var i alla fall i 10.000-kronorsklassen, så den borde ha hållit bättre.

  9. Mathias skriver:

    Jag har en HP laptop. Inga problem förutom Windows Vista, men inget jag skulle rekommendera heller. Den är bara en billigare ersättningsdator till min älskade LG laptop som blev stulen… LG:n var tunn, designad i svart pianolack o vitt tangetbord. En riktig ögonsten som dessutom var riktigt sval så man kunde ha den i knät utan problem. Bra prestanda oxå… Rekommenderas!

    Men ni är visst riktiga datoramatörer allihop. Så låt mig upplysa er lite… HP/Dell/LG/Apple osv bygger laptops utav delar levererade av andra tillverkare. Grafikkort från ”ATI” eller ”Nvidia”. Processor från ”AMD” eller ”Intel”. Osv, för ALLA komponenter i hela burken. Det enda Dell o HP o Apple gör själva är att stoppa delarna i en burk sätta på sin egen logotype. Och hur gör man bäst förtjänst? Väljer de billigaste/sämsta delarna såklart o säljer det så dyrt man kan. Så om det pajar så är det nog därför. Jag kan inte heller hålla med om att laptops är känsliga för normalt bruk, de ska hålla i 4-5 år minst utan problem.

    NB: Apple o LG o dyl producenter är lite duktigare än Dell/HP eftersom de lyckas bygga så lätta/tunna datorer, dessutom har de bättre komponenter. Kolla in nya MacBook Air t ex…. Oj oj oj… Vilken skönhet 🙂

    I allmänhet: Köp bra grejer o köp aldrig en laptop för 3999kr som reklamen från elvaruhusen… Det är att be om problem. Läs lite reviews på nätet o kolla runt. Lyssna ALDRIG på försäljare för de försöker bara sälja det de får mest provision för, inte det som är bäst för dig.

  10. Perre skriver:

    Sitter med en Lap av märket ‘acer’ som är flera …5 (!) år gammal! Klocka på 2,7 GHz och Xp.. aldrig krånglat det minsta och snabbare är den än den Vistadator jag köpte till föreningen förra våren! Den senare datorn är en ”duo”-processormaskin men kan inte överhuvudtaget mäta sig med min gamla ‘acer’! ;))

  11. Roger skriver:

    Det kanske bara är HP:s bärbara som är skräp. Det var också de jag hade blivit varnad för, jag har en kompis som har bärbar HP på jobbet och där har tydligen alla haft problem. Annars har de flesta som jag känner bärbar dator idag, och ingen har någonsin haft i närheten så mycket problem som jag, så jag tror inte att dagens bärbara är speciellt känsliga.

    På tio månader pajade nätverkskortet två (!!) gånger, grafikkortet en gång och jag har blivit tvungen att återställa den till fabriksinställningar två gånger (alltså sopa hårddisken ren) för att den slutat fungera. Och då är jag ingen avancerad användare, jag installerar inte en massa märkliga program och fipplar inte själv med datorn. Jag använder den i princip till att surfa med, så den utsattes inte för några påfrestningar.

    Jag önskar inte ens min värsta fiende det elände som jag haft med det där j**la HP-skräpet. 🙂

  12. m skriver:

    Nu blir jag som är en ”äkta” Skytteholmare lite smått ”avundsjuk” på er Frösundar och ert Frösunda som har iprincip alla stora företag hos er. Haha 😉
    Detta gör att även jag tänker kämpa med att få en bostad i det Vackra Frösunda (när det nu är dags för mig då :P).

    Men det är kul att få läsa denna blogg där du bloggar om Frösunda. Jag (och kanske många andra?) skulle gärna villja se och läsa mer om vad man kan göra i Frösunda och vad det finns för roliga ”saker” just där. 🙂 OCH mer filmer från stadsdelen, tack! 😀

  13. Frosundakillen skriver:

    Roger: Ja, jag minns mycket väl krånglet du hade med din bärbara HP. Men jag tror det är så att bärbara datorer generellt är väldigt känsliga oberoende av märke. Till exempel har jag bara hört negativa saker om Dells bärbara datorer. All reklam säger att bärbara datorer är så bra, men jag tror det dröjer några år innan de blir lika stabila som stationära. Den dator jag tänkt köpa är en stationär, och där har jag bara positiva upplevelser gällande HP.

  14. Roger skriver:

    Haha. Jag fick nyss spel på att min bärbara HP som jag köpte förra våren strulade hela tiden. Den var rena rama skräpet och jag orkade inte laga den för femtielfte gången, så jag dumpade den och köpte ett annat märke istället.

    Och det var precis vad jag fick höra av folk innan jag köpte min HP: ”HP är bara skit, den kommer att gå sönder…” Gissa om de har gottat sig åt mitt elände när jag trotsade deras råd och sedan konstant har svurit över vilket skitdator jag haft. Sammanlagt har jag nog tillbringat flera dygn i telefon med deras helpdesk, plus att den varit på reparation i sammanlagt fyra veckor – under bara tio månader.

    Jag tror inte att den usla kvaliteten på min HP-dator har att göra med att de har kontor i Frösunda, men jag skulle nog råda er frösundaiter att tänka er för innan ni köper en HP-dator av lokalpatriotiska skäl…

Kommentera

