Nya Karolinska Solna

I förrgår beslutades det officiellt att ett nytt universitetssjukhus ska byggas i Solna. Det ska heta Nya Karolinska Solna och förkortas (NKS). på bilden nedan ser ni hur det ser ut. Visst, det kommer bli stort och snyggt men behövs det verkligen? Jag tycker Karolinska är ganska stort och modernt redan idag. Dessutom blir det inte billigt, 14 miljarder kommer det kosta.

Nya Karolinska

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

5 Responses to Nya Karolinska Solna

  1. Roger skriver:

    Jag tror jag har en själsfrände i Matthe. Sicken klok ung man. 🙂

  2. Matthe skriver:

    Go Roger! In med det nya, ut med det gamla..!

  3. Frösundabo sen -98 skriver:

    Du ifrågasätter om NKS verkligen behövs, eftersom du tycker att KS är ganska stort och modernt redan i dag.

    Jag varken arbetar på Karolinska eller är engagerad inom landstingspolitiken, och jag har inte heller blivit behandlad för så många olika eller omfattande sjukdomar och skador på KS. Därför tycker jag inte att jag har tillräcklig insikt om dessa frågor för att våga uttala mig så kategoriskt som du gör. Men du kanske uppfyller samtliga tre kriterier?

  4. m skriver:

    Jag är på ”Roger”s sida. 🙂

  5. Roger skriver:

    Karolinska är nog inte speciellt modernt. Det har ju byggt i omgångar under ganska många decennier och verksamheterna ligger i dag utspridda i många olika byggnader. Att bygga ett nytt är nog en bra idé nu när vi ser en framtid med åldrande befolkning och högre belastning på vården.

    Dessutom är moderna sjukhus mycket smartare planerade. Idag får ju patienterna skjutsas omkring långa stäckor mellan olika inrättningar. Moderna sjukhus brukar ha en mycket smartare logistisk lösning (inte reception i huvudentrén, sedan läkarbesök på våning 5 i byggnad C, provtagning på våning 3 i byggnad F, röntgen i källaren i byggnad B osv). En av tankarna med nya sjukhuset är väl också att få forskning och klinisk verksamhet närmare varandra, något som är nog så viktigt på landets ledande universitetssjukhus. Det är ju trots allt bra om framtidens läkare lätt kan se kopplingarna mellan teori och praktik.

    Jag är för bygget. Och 14 miljarder är ju en spottstyver i sammanhanget. Sjukvård kommer vi ju alla att behöva förr eller senare, och då vill i alla fall jag få det i en så modern och praktiskt miljö som möjligt! 🙂

Kommentera

