Promenad i Frösunda

I eftermiddags var jag ute i Frösunda med en grupp studenter som läste Samhällsbyggnad på KTH. Jag blev inbjuden av Suzanne, arkitekt, forskare och frilansare, som hade organiserat denna rundvandring. Fick kontakt med henne tidigare i vintras då jag hittade denna film som togs vid förra årets Frösundapromenad som hon ledde. Filmen finns upplagd här på bloggen under rubriken ”Film om Frösunda”. Hon ville ha med mig på promenaden eftersom jag bodde i området så det kunde jag inte tacka nej till.

Hur som helst, vi träffades alla strax efter ett vid Frösunda Torg. Vi fick varsin karta där olika platser i Frösunda var markerade och dessa platser skulle vi besöka. Fick även anteckningsblock där vi skulle anteckan positiva och negativa saker om varje plats. Vi gick i samlad trupp till de olika målen i Frösunda och det var riktigt trevligt, varmt och soligt som det var ute. Efter en timme då promenaden var klar gick vi in i ett bokat konferensrum på Vittraskolan här i Frösunda och satte oss runt ett bord och gick igenom vad vi skrivit om alla platser. Bara att få gå in i Vittraskolan var en upplevelse, det var riktigt fräscht där inne med stora ljusa ytor och starka färger samt en massa arbetsplatser med datorer.

Det var väldigt intressant att få höra allas åsikter, mycket av det som sades har jag redan tagit upp i bloggen. Jag antecknade flitigt och här följer några av kommentarerna.

Om torget i Frösunda:

-Varför finns det inga butiker?
-Det borde finnas försäljare av frukt.
-Tråkiga fasader.
-Ett hus såg ut som ett häkte

Om området utan HP-byggnaden:

-Bra kommunikationer med buss
-Fritt område jämfört med Frösunda som är som ett häkte
-E4:an är som en barriär
-Farligt att gå till busshållplatsen pga trafiken

Om området utanför Vi-butiken:

-Trångt
-Bilarna breder ut sig och får för mycket utrymme
-Flytta mataffären till torget där det är rymligare

Här är några bilder från dagen.

Karta Frösunda

Kartan som vi använde under promenaden.

Promenad Frösunda 1

Gruppen utanför Vi i Frösunda.

Promenad Frösunda 2

Gruppen studerar en av innergårdarna i Frösunda.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

3 Responses to Promenad i Frösunda

  1. m (skytteholmarN) skriver:

    …eller vad Alex Schulman är för östermalm. 🙂

  2. Roger skriver:

    Vad var det jag sa!? Du börjar bli en riktig Frösunda-profil. Snart vet alla vem du är. Du blir för Frösunda vad Thåström är för Rågsved. 🙂

  3. m (skytteholmarN) skriver:

    Oj då, börjat att hända något i er stadsdel äntligen? 🙂
    Men jag kan hålla med om att det skulle se bättre ut med lite torg.handel och mer butiker hos er!

Kommentera

