Tvärbana i Solna, äntligen

Nu har det blivit bestämt att Stockholms tvärbana kommer att få en nordlig sträckning hit till Solna. Det ska bli stationer vid bland annat Råsunda samt Solna Station. Solna har i och för sig redan väldigt bra lokaltrafik med tunnelbana och bussar men en tvärbana är alltid trevligt att ha. Framförallt för miljöns skull så att biltrafiken i Solna kan minska. Synd bara att de inte planerar en station i Frösunda. Fast i och för sig kan det vara bra med tanke på att tågstationer ofta drar till sig en massa löst folk med problem såsom våld och fylla. För att läsa mer om denna tvärbana, besök Solnas hemsida.

Tvärbana Solna

Här ser man tvärbanans sträckning genom centrala Solna fram till Solna Station i övre högra hörnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

Annonser

12 Responses to Tvärbana i Solna, äntligen

  1. Nisse skriver:

    Detaljplanen för Marielund (norra Frösunda) visar att tvärbanan är tänkt att gå öster om kontoren för att sedan svänga in mellan kontorshusen i Marielund. Här är länken till detaljplanen: http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____25329.aspx

  2. m (skytteholmarN) skriver:

    Jag är för oavsett var tvärbanan dras, bara den dras!

  3. Klocktornet skriver:

    ”Nya bud i Mellerud”

    Har ägnat lunchen åt att läsa stadens handlingar å nätet gällande bebyggnad av kontor av den gröna fläck mellan ”Frösunda Park” och ”Frösunda” i backen upp mot Sofia Magdalenas plats samt den cykelbro som föreslås byggas där.

    I (minst) en av handlingarna står det att en eventuell tvärbana utreds gå öster om Frösunda, det vill säga mellan kontoren och motorvägen. En i mina ögon lysande idé. Då kan tvärbanan gå från Solna station till Haga Norra, därefter norrut med en hållplats i Frösunda och en vid Järva krog före den viker av österut mot Bergshamra. Jag är för!

  4. Klocktornet skriver:

    Re: Frösundabo.
    Du har naturligtvis helt rätt om att inga beslut är fattade och heller inget färdigt planförslag finns.

    Skall jag sätta en peng på var och hur en eventuell tvärbana kommer att dras så är det på Kolonnvägen och anslutningen till arlandabussarna kommer att ske vid Bergshamra och inte Frösunda. Visst, det finns fler boende och fler företag i Frösunda än Bergshamra, men jag _tror_ att den enklaste vägen kommer att segra.

    Den (marginella?) tidsvinst som en anslutning till arlandabussar, bostäder och företag som tvärbanan får genom att gå genom Frösunda uppvägs troligen inte av de merkostnader som ett bygge genom Frösunda innebär. Det är trots allt bara ett par minuters promenad till Kolonnvägen från Frösunda alldeles oavsett var man står.

    Mera tvärbana!

  5. Roger skriver:

    Nimby-människor är ett elände. Och de kommer att ploppa upp efter hela linjesträckningen när det står klart hur tvärbanan ska gå.

    ”Men vaf*n!!?? Jag kommer ju att se spårvagnarna från mitt sovrumsfönster!! Och de kommer att höras om det är knäpp tyst i övrigt, fönstret är öppet och vinden blåser åt nordväst! Jag är kränkt och överklagar!!”

    Trafikstart 2012 är ju ett best case scenario. Jag skulle tippa att man får plussa på ett par år till det årtalet innan alla gnällgubbar dragit byggbesluten genom alla tänkbara rättsinstanser.

    Bo i tättbebyggt område och tvingas stå ut med ljud och människor – bwah!

  6. Frösundabo sen -98 skriver:

    Jag har inte hittat några officiella dokument över hur tvärbanan kommer att dras vidare från Solna station mot Frescati, men den spridda information som går att finna pekar ganska tydligt mot att tvärbanan kommer att gå genom Frösunda på ett eller annat sätt.

    Jag håller med Klocktornet om att en dragning längs Kolonnvägen borde ställa till det minst för alla, men jag har tyvärr inte hittat något stöd för den varianten.

    Följande står att läsa i den fördjupade översiktsplanen för Solna station från oktober 2006: ”En trolig förlängning av tvärbanan dras längs Rättarvägen, under Kolonnvägen, i tunnel fram till Frösunda, med omstigning till bland annat flygbussar, och vidare mot Bergshamra.”

    Och i detaljplanen för kvarteret Hilton från maj 2008 berättas följande: ”En utbyggnad av tvärspårvägen Alvik–Sundbyberg–Solna station planeras fortsätta även genom Frösunda och gå vidare mot Bergshamra och till Universitetet i Frescati. Osäkerhet råder idag om tidpunkt för ett genomförande för sträckan Solna station–Frescati. De preliminära studierna redovisar en förläggning av spårvägen öster kontorshusen längs med E4:an. En hållplats redovisas i dessa utredningar ca 100 meter norr om planområdet. När/om spårvägen skall genomföras skall detaljplaner för denna upprättas. Det material som sedan tidigare finns tillgängligt om tvärbanan har legat till grund för utformningen av förslaget.”

  7. H skriver:

    NIMBY = Not In My BackYard. Numera finns det grupper som, till skillnad från NIMBY-grupper, bejakar att man förtätar staden. Dessa kallas YIMBY. Stockholms YIMBY-grupp finns på http://www.yimby.se.

  8. m (skytteholmarN) skriver:

    ÄNTLIGEN!!!

  9. Frosundakillen skriver:

    Ursäkta, men vad är ”NIMBY-grupper”?

  10. Klocktornet skriver:

    Re: Frösundabo.
    Det finns olika bud om detta. Ett alternativ – som jag tror är mer realistiskt – är att tvärbanan dras vidare till Frescati via (Rättarvägen) – Gårdsvägen – Kolonnvägen och därefter vidare österut, vilket skulle innebära två (eller möjligen tre) hållplatser i anslutning till, men inte i, Frösunda respektive grannområdet, Ballongberget.

    Kanske en hållplats på Gårdsvägen (eller anslutningen Gårdsvägen-Kolonnvägen) och en vid Ulriksdals IP (eller mitt för entréinfarten till Ballongberget och sedan en vid Ulriksdals IP).

    Det skulle bli betydligt billigare och enklare (mindre ”bråk” från NIMBY-grupper) att dra den på Kolonnvägen. Det är i princip bara ”att lägga ut spåret”. Vägen är bred, rak och har få korsningar.

    Att dra den genom Frösunda är krångligt, med många korsningar och säkerligen ifrågasättande boende. För egen del är det egalt.

  11. Frösundabo sen -98 skriver:

    I nästa etapp av tvärbanan planeras en förlängning mot Frescati genom Frösunda med en preliminär station cirka hundra meter norr om kvarteret Hilton.

  12. Roger skriver:

    Nåja, klart är det väl inte ännu. Det verkar bestämt att detaljplanen ska ställas ut, men det ska fortfarande fattas beslut i några instanser innan bygget kan starta. Trafikstart tidigast 2012, tydligen. Men vem vet – det kanske blir av. 🙂

    Vi får bara hoppas att inte en massa icke önskvärt klientel från Solna börjar dyka upp här i de fina områdena när de knyts samman… 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: