Helgen då Stockholm blev öde

Helt plötsligt verkar allt ha stannat upp här i Frösunda och i Stockholmsområdet. I fredags var det som vanligt mycket folk i rörelse och man såg många utomhus. Men så plötsligt igår lördag var det helt dött ute. Nästan inga personer ute här i Frösunda, i Solna Centrum eller i Kista Galleria där jag var igår. Likadant verkar det vara idag, det är helt tyst och öde utomhus. Var har alla tagit vägen? Bestämde sig hela Stockholm för att gemensamt ta semester igår och resa bort samtidigt eller vad? Märkligt är det i alla fall att allt tycks ha stannat upp.

Tom gata

Tom gata

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

14 Responses to Helgen då Stockholm blev öde

  1. elisabet skriver:

    Får jag använda bilden (göra om den och sen använda??)

  2. Klocktornet skriver:

    Bodde tidigare i Öfre 😉 Frösunda på Pomonagatan (numera i Nedre på Boulevarden). Det hände mig tre gånger på 4,5 år (2002-2006) att jag var tvungen att stå annnastans än Signalistg/ALG/Pomonag.

    Passerar där flera gånger i veckan såväl per bil som per apostlahästarna (dock inte var dag) och ser lediga platser såväl morgon- som kvällstid.

    Visst, det har blivit svårare men omöjligt är det då inte. Åtminstone inte när jag passerar där.

  3. Perre skriver:

    Du Klocktornet!
    Är det inte semestertider hittar du inga som helst P-platser Signalistgatan, Anders Lundström och närliggande kvarter…. har haft besökare som fått parkera på andra sidan E4:an…. det verkar inte schyst tycker jag! Du måste haft mkt tur om du hittar P-platser runt 18-20 i Frösunda överhuvud taget!. Som tur hyr jag ”min egen”…. 😉

  4. Klocktornet skriver:

    Re: Perre.

    Ett par parkeringstips även när det inte är semester;

    i) gatan där JM ligger finns det ofta någon p-plats efter kl 18.
    ii) Nere på flacken vid Frösunda Park finns två provisoriska parkeringar som ännu icke varit fulla; dels den där det skall byggas ett kontor och en bro, dels borta mittemot Lovisedal 3 och 4.
    iii) På Pomonagatan, Anders Lundströms Gata och Signalistgatan kan man hitta en p-plats efter 18 om man har tur.
    iv) Canons parkering kan användas till nöds över natten. Tror inte att Canon eller p-bolaget lappar där nattetid.
    v) På Sofia Magdalenas brukar det ofta finnas en eller annan p-plats, särskilt mellan kl. 18 och till kl. 20 (då Vi stänger).

    I övrigt är det tjockt det håller jag med om.

  5. Perre skriver:

    Jo Klocktornet har rätt när jag tänker på saken…besökande kan faktiskt hitta en parkeringsplats i Frösunda just nu… stört omöjligt annars…

  6. Perre skriver:

    Möjligen att invånarna har åkt bort för semester och avkoppling…men många jobbar fortfarande. På uteserveringarna i dag (10/7) var det överfullt vid 11:30…har aldrig heller sätt så mkt folk röra sig i området… ändå händer det att jag ”genomkorsar” Frösunda vid denna tid… har framförallt gjort det sista veckoerna då jag haft semester. Det goda vädret bidrog säkert oxå…. Men sommar dött på dagarna är det definitivt inte…. helgerna säkert!

  7. Klocktornet skriver:

    Tvärtom, bor här jobbar på annan ort. Att de senaste helgerna var och blir extra folktomma beror allra mest troligt inflyttade från andra orter som åker hem, semestrar och folk i sina sommarhus. Och kombinationer av dessa.

    Att jag syns var morgon och var eftermiddag är att jag reser bort då och kommer hem därefter. På helgerna under den något mindre kalla årstiden å dessa breddgrader syns jag inte alls här, ity då besöks sommarhuset.

  8. Frosundakillen skriver:

    Okej, så du jobbar alltså i Frösunda men bor inte här?

    Jag vet att många här åker bort på helgerna men helgen som gick nu var extra folktom. Men det var väl en kombination av semestrar och helgaktiviteter som slår till samtidigt.

  9. Klocktornet skriver:

    Som jag skrivit tidigare är Frösunda en typisk ”inflyttarstadsdel”, med många utsocknes boende. Och ”alla” dessa åker hem på helgerna, ferier, semestrar et cetera. Vi andra åker till våra sommarhus. Det verkar som om den ende som blir kvar är Frösundakillen?!

    Jobbar själv dock i två veckor till, sedan slår semestern till … Så övertecknad syns var morgon och eftermiddag i Frösunda – till och från de allmänna kommunikationsmedel som strejkar/inte strejkar.

  10. ThomaS skriver:

    När ryktet går att ”Frösundakillen” är ute för att plåta, är det klart man håller sig undan. Här i Bromma rörde sig folk som alltid, men långsamt.

  11. Roger skriver:

    Stockholm känns nog lite öde för att jag är bortrest. Men jag är ju tillbaka i slutet av veckan. 😉

  12. Frosundakillen skriver:

    Haha, ja jag känner mig nästan som det.

  13. You are a legend!

Kommentera

