Här är maten billig

I dagens SvD kunde man läsa om en undersökning som PRO gjort angående matpriserna i Stockholms län. De hade handlat samma slags matvaror i olika affärer och det visar sig att det är stor skillnad på mataffärer i länet. Även inom samma område, exempelvis innerstan, kan det skilja 500 kronor för likadana matvaror beroende på vilken mataffär man handlar i. Glädjande nog hamnade ICA Maxi i Solna Centrum på listan över de mest prisvärda affärerna. Jag handlar ofta i den affären och det visar sig nu ha varit ett mycket smart val. Att gå till små, lokala mataffärer visar sig enligt undersökningen vara en väldigt dålig ide eftersom de är dyrast.

Priser mataffärer

Priser mataffärer

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 Responses to Här är maten billig

  1. Penelope skriver:

    Låter som en fulträff! Bättre matlogistik kan man inte ha 😉

  2. Frosundakillen skriver:

    Ja, men här i Solna är det inte särskilt långt till stora mataffärer. Det är bara ett stenkast till ICA i Solna Centrum från Frösunda, jag kan gå dit om jag vill. Jag brukar aldrig åka långa vägar för att hitta billiga stormarknader.

    Så jag kan både handla någorlunda billigt i stora mataffärer samtidigt som jag lägger mycket tid på att ”umgås, utveckla sina intressen och kanske utveckla sina stora planer” .

    Det du.

  3. Penelope skriver:

    ”Att gå till små, lokala mataffärer visar sig enligt undersökningen vara en väldigt dålig ide eftersom de är dyrast.” skriver du.

    Och det stämmer ju till 100% om man har priset som prio 1. Har man däremot tiden som prio 1 är ju den lokala handlaren överlägsen. Vill man lägga sin tid på att umgås, utveckla sina intressen och kanske utveckla sina ”stora planer” för livet vill man spara tid. Gillar man transporter och gå och strosa i affärer är ju stormarknaden ett måste. Vad tycker ni övriga här på bloggen? Lokal handlare eller stormarknad?

  4. Frosundakillen skriver:

    Jag handlar på lite olika ICA affärer.

  5. Penelope skriver:

    Brukar du handla på ICA Maxi? Har för mig att du inte brukar det? Eller?

Kommentera

