Störande grannar

Igår kväll gick jag och la mig strax efter 11. Beckfilmen på TV var slut och det var dags att sova så man var laddad inför ännu en arbetsvecka. Men friden varade inte så länge, jag hörde ganska snart efter att TV:n var avstängd hur några grannar skrattade högt. Vet inte om det var de som bor ovanför eller bredvid men störande var det. De skrattade, sedan var det tyst en stund, sedan helt plötsligt kommer det ett våldsamt skratt igen, därefter tyst. Så höll det på ungefär 20 minuter, klockan var över halv 12 på natten. Som tur var slutade skratten sedan så man kunde somna men det är inte kul att bli störd så där. Man undrar vad det är för folk som börjar störa natten till en vardag när de allra flesta måste sova för att man ska upp tidigt och jobba. Okej, folk behöver inte alltid vara helt tysta men om det ska väsnas är det väl bättre under en helg när man ändå kan sova ut på morgonen efter, inte natten till en måndag! Hoppas jag inte behöver ta upp detta för styrelsen i föreningen, då är risken stor att det blir som talesättet ”Efter flin kommer grin”.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 Responses to Störande grannar

  1. HL skriver:

    Jag bodde i närheten av Frösunda innan den nya stadsdelen byggdes. Då var området bedrövligt. Gamla ruttna militärbaracker, en motorcrossbana och rostiga stängsel lite varstans. Allt detta låg inbäddat i ett skräpigt, vildvuxet landskap. I södra delen av Frösunda (vid Brevduvegatan) låg en fotbollsplan som även den hade sett bättre dagar. De enda positiva inslagen i området var de gamla byggnader som finns bevarade (Lilla Frösunda, Alfaskolan, SIPRI-huset, Creativo). Området var, enligt min mening, inte juste på den tiden.

  2. Frösundaknegaren skriver:

    Mycket som är byggt i innerstan för hundra år sen var fattigmanskvarter, motsvarighet till dåtidens slum. Enda anledningen till att dem lägenheterna idag är så dyra är ju läge, läge och läge. Närhet till kommunikationer, affärer, kultur och uteliv. Det har ingenting med kvalitet på fastigheten att göra. I alla fall väldigt lite.

    Ska man därför acceptera att nybyggda hus är dåligt isolerade bara för att de gammla är ännu sämre? Ja, självklart så gör man det, det är som sagt andra aspekter som avgör, men man ska inte behöva göra det.

  3. VV 4 eva skriver:

    Antagligen en härlig åker, använd eller oanvänd som spred sin härlig och lugnande atmosfär över området med sin underbara doft av gödsel och nyvänd jord ;D

    Sanning och säga så har jag ingen aning, men en vild gissning från min sida

  4. erika skriver:

    Jag håller inte alls med om att det är dålig isolering mellan lägenheterna. Vi har bott i flera olika lägenheter i innerstan, där kunde man höra vad folk sa. Nybyggt är toppen.

    Sen förstod jag inte vad ThomasS menade ”att det var ett juste område innan Frösunda byggdes” Vad fanns det då här? Däremot tycker jag att det ser sunkigt ut runt om kring frösunda.

  5. ThomaS skriver:

    Det verkar delvis bedrövligt i området och med boendet. Måste det vara så eller é folk överdrivet känsliga eller störiga?
    Gör som jag,spara och låna något och köp ett eget hus. Då blir man inte störd och stör inte heller nån, som du vet.
    Innan dom byggde Frösunda var det ett juste område.

  6. Frosundakillen skriver:

    Ja, jag håller med dig, självklart ska folk få skratta. Men tyvärr verkar inte isoleringen av ljud utvecklats när man bygger nya lägenheter. Ljud sprids lika mycket i dessa nya hus som i hus som byggdes på 70-talet. Det kanske inte går att förbättra när man bygger i betong.

  7. Frösundaknegaren skriver:

    Det som jag reagerar på i sammanhanget är den bevisligen dåliga ljudisoleringen. Och detta gäller alltså ett nyligen byggt hus. Har inte de moderna byggmetoder kommit längre?

    Man ska väl kunna unna sig ett skratt utan att det ekar i halva huset tycker man

Kommentera

