Traditionell Midsommarmat

Idag har jag varit och handlat midsommarmat på ICA i Solna Centrum, och det slog mig att det mesta jag handlade verkligen är traditionell svensk midsommarmat. De traditionella saker jag handlade var: Matjesill, färskpotatis, gräslök, gräddfil, rädisor, jordgubbar och grädde. Dessa varor är själva kärnan i ett svenskt midsommarfirande! Jag handlade andra saker också men det är sådant som inte är obligatoriskt på ett midsommarbord, såsom lax och tomater.

Det brukar vara väldigt hysteriskt i mataffärerna dagen innan midsommar, men för att slippa detta i år gick jag och handlade redan på förmiddagen. Visst var det många i rörelse men absolut inte lika mycket som det kommer bli framåt eftermiddagen.

Jordgubbar på ICA i Solna Centrum

Jordgubbar på ICA i Solna Centrum

Svenska jordgubbar fanns det gott om i affären. Skönt att det inte var så många som var framme och plockade runt bland kartongerna och bären, sådant är väldigt irriterande. Varför kan folk inte bara ta en ask och sedan vara nöjda? Nej, istället ska de hålla på och ta bort bär och leta efter de finaste exemplaren bland kartongerna. Detta leder till att jordgubbar faller ner på golvet och smetas ut och det blir kladdigt och ofräscht. Nu låg det endast några enstaka bär på golvet men senare idag blir det fullt kaos när alla ska trängas och röra runt bland jordgubbarna. Vilken tur att jag var ute tidigt idag!

Gräslök på ICA i Solna Centrum

Gräslök på ICA i Solna Centrum

Gräslöken har fått en framflyttad plats i midsommartider och fanns att hämta vid mejerivarorna (!) nu. Förmodligen för att sillburkarna också är på samma ställe och gräslöken är det obligatoriska tillbehöret till midsommarsillen.

Matjesill på ICA i Solna Centrum

Matjesill på ICA i Solna Centrum

Matjesillen var det ont om på ICA idag, det fanns endast de plåtburkar som ni kan se på bilden. Vanliga sillsorter fanns det som synes gott om, men det är ju matjesill som är det traditionella på midsommar. Jag frågade en som jobbade där varför det fanns så få burkar matjesill och han sa att de väntade på en stor leverans som aldrig verkade komma. Nåja, jag fick i alla fall matjesill som jag tänkt, men jag tycker synd om de som kommer och handlar senare idag och upptäcker att den förmodligen är slut.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 Responses to Traditionell Midsommarmat

  1. Frosundakillen skriver:

    Ja, man ska få det man betalar för men det rättfärdigar inte att vuxna människor står och plockar och kladdar bland jordgubbsaskarna som 6-åringar. Det är verkligen patetiskt!

    Jordgubbskartongerna borde vara inplastade men samtidigt hålla så hög kvalitet på innehållet att det inte ska vara nödvändigt att tafsa runt bland bären.

  2. El Endurando skriver:

    Så att bara ta en ask som ser fin ut och sen se att man har lagt ner sina surt förvärvade slantar på ett gäng ruttna jordgubbar är inte värt lite klet på golvet?

    Jag känner att när man väl handlar jordgubbar så ska man väl få det man betalar för. Fina, röda (inte gröna) och framför allt goda jordgubbar!

Kommentera

