Frösundapolitiker

Det är inte bara Socialdemokraterna som har ett program för Frösunda, även Folkpartiet har det. De har en representant som bor här i Frösunda och som har skickat ut material till våra hushåll.  Materialet består av två delar. Först en presentation av honom själv, Peter Edholm, som på framsidan av en broschyr skriver att ”Jag är ingen krokodil”. Förstår inte riktigt vad det ska syfta på, om det ska syfta på något berömt skämt om krokodiler som jag lyckats missa. Sedan består materialet av en större broschyr där han räknar upp en massa saker han vill förbättra i Frösunda. Bland annat begränsa genomfartstrafiken vilket jag tycker är jättebra, det är alldeles för många bilar som ska åka genom Frösunda fast de inte har några ärenden här.  Sedan vill han öka antalet skolplatser i området vilket verkligen behövs, samt etablera vårdcentral och apotek här. Frågan är bara var dessa saker ska få plats, Frösunda har ju inte många lediga ytor eftersom det är väldigt tättbebyggt här. Ett bra initiativ i alla fall av denna Peter Edholm att göra ett så ambitiöst politiskt material om Frösunda, vi är verkligen inte bortglömda här.

Folkpartiet Frösunda

Fattar inte syftet med krokodilen

Folkpartiet Frösunda

Förstår fortfarande inte syftet med krokodilen

Folkpartiet Frösunda

Ambitiösa förslag om Frösunda

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

20 Responses to Frösundapolitiker

  1. Nu, 6 år senare, nås vi av nyheten att vi får både vårdcentral och apotek till Frösunda. D.v.s. två av de saker jag sade att jag skulle kämpa för och som nu blivit verklighet.

    Bloggade själv om saken:

    https://frosundaliberalen.com/2016/10/22/langsiktigt-arbete-lonar-sig-vardcentral-till-frosunda/?iframe=true&theme_preview=true

  2. Lars Lindblad skriver:

    Hej igen Peter.

    Tack för svar på föregående inlägg. Men en fråga uppstår ju ur svaren; varför är det önskvärt att Solna får 80 000 medborgare?

    • Peter Edholm skriver:

      Ja, man kan ju till att börja med vända på frågan.

      Varför skulle det vara önskvärt att HINDRA dessa 11.000 nya invånare från att bosätta sig här?

      Många vill flytta till Solna. De som lyckas få fatt i en bostad här trivs bättre än folk gör på många andra håll. Hellre 11.000 nya nöjda medborgare i Solna än 11.000 någon annan stans.

      Det som bromsar är bostadsbristen. Och möjligehn folk som inte VILL att vi ska bli fler. Låt oss bygga bostäder så att fler får plats här! Fortfarande förutsatt att vi hanterar miljöeffekter, trafikutmaningar o.s.v. på rätt sätt förstås.

      Barnfamiljer bjuder över varandra för att komma över bostadsrätterna i våra nya stadsdelar. Bygg fler! De barnen är vår framtid.

      Studenter älskar Solna och vill flytta hit ‘en masse’. Solna kan hjälpa till att åtgärda den nästan skamliga bristen på studentbostäder! Det står studieplatser TOMMA på SU för att tjejerna och killarna som skulle gå där inte fick tack i en bostad. Bygg och välkomna dem! Det mår både studenterna, Solna och Sverige bra av.

      Hyresrätterna är också en bristvara. Bygg nya för att ersätta de som ombildas till BR + bygg många hundra nya därutöver! (…så att balansen mellan BR/HR stannar kvar runt dagens 50/50.)

      Trygghetsboenden för äldre! Samma sak. Bristvara.

      Ett sista exempel: När vi i Solna tar emot flyktingar så lyckas vi bättre än de flesta kommuner i landet med att integrera dem. Mediantiden för att få jobb lär vara 7 år i riket i snitt. Efter 7 år är det bara hälften som har jobb! I Solna har 80% av flyktingarna jobb inom tre år. Återigen – det är bostadsmarknaden som sätter gränserna.

      Bygg och ta emot nya Solnabor med öppna armar!

      Hur många av er föddes i Solna förresten? Var glada att ”någon” tillåtit Solna att växa under de senaste 20 åren! Annars hade det fortfarande funnits plats bara för 52.000 personer här. Frösunda hade inte funnits som stadsdel. Åtminstone jag hade nog bott någon annans stans i det läget.

      • Frosundakillen skriver:

        Anledningen till att många vill bo i Solna, mig inkluderad, är närheten till city samt bra kommunikationer. Det är ju trots allt billigare här än att bo inne i stan och det gör att Solna blir attraktivt.

        För mig är det perfekt att bo här, det är lugnt men ändå nära till allt. Men lite orolig blir man över hur arenan ska påverka lugnet i Frösunda.

      • Lars Lindblad skriver:

        For the record så är jag själv, min pappa och min farfar födda i Solna. Skall man vara noggrann har häpnadsväckande många Stockholmare förfäder födda i ”Solna” som ju haft Nacka, Lidingö och till och med Stortorget i Gamla Stan inom sina domäner.

        Men, jag är inte alls lika säker på att de tillkommande 11 000 kommer att finna den trivsel som är Solnas kännetecken. ”Folk vill”… jo, men det argumentet omfattade ju också Riksbanken och parkeringshuset Elefanten på sin tid. Om det nu behövs hyresrätter för att återställa den obalans som den borgeliga majoriteten själva skapat, varför inte bygga på tomten där Nationalarenan skall ligga?

        Jo, för att Solnas medborgare redan står med kommunkassan i pant och kramas med PEAB, Jernhusen och Fabege som avlönat kommundirektören, tillika styrelseordföranden i arenabolaget och inte kan krypa ur detta.

        Istället vill ni bygga 600 lägenheter på den tomt där Råsunda Fotbollstadion nu ligger. 600 lägenheter mitt i Råsunda? Det ger ju begreppet förtätning en helt ny dimension. och pengarna tjänar PEAB som redan lyckats fördyra Nationalarenan med 300 MSEK.

        Någon debatt om detta har det inte blivit eftersom den politiska majoriteten ställde in det enda fullmäktigemötet innan valet pga ”Brist på ärenden”. Suck!

        Det känns nästa fåfängt att hoppas på att en del gator trots planeringsteknopater, byggherrar och politiker utan ryggrad eller hjärna skall kunna bevara en del av det som är Solna.

  3. Peter Edholm skriver:

    När det gäller lokala program för och lokala folkpartister i Frösunda:

    Det är nog bara (FP) och (S) som har orkat/brytt sig om/tyckt att det varit viktigt att formulera ett lokalt program för Frösunda.

    Vi (Lars Granath, Delara Badeie Rönnberg och jag) fick vårt klart i våras, och jag såg med glädje att (S), när de presenterade sitt i valrörelsen, ”adopterade” en av mina punkter rakt av. Den handlar om att samverka med företagen i området för att lösa parkeringsproblemen. Bra! Ju fler som jobbar parallellt på en lösning desto bättre.

    En skillnad är dock att jag bevisat att det GÅR att samverka. Jag jobbar själv i ett av företagen här i Frösunda, och har den vägen sett till att besöksplatserna bakom G3B 18 (vid torget) kan användas avgiftsfritt av boende på nätter och helger. Det var inte lätt att montera ner de hinder som fastighetsägare och förvaltare ställde upp längs vägen, men det gick!

    Men jag är inte ensam Folkparti-kandidat här i Frösunda. Vi är tre Frösundabor som kandiderar till kommunfullmäktige. Förutom jag är det Delara Badeie Rönnberg och Lars Granath.

    Ni kanske sett att jag förekommer på affischer tillsammans med en viss Lars Granath. Den som varit med ett tag kanske känner igen honom som ordförande i Liberala Ungdomsförbundet i slutet av 80-talet. Den som vill prata skolpolitik med en Frösundaliberal kan absolut kontakta honom eftersom han sitter i barn- och utbildningsnämnden (eller ”Skolstyrelsen” som det hette förr).

    • Frösundabo sen -98 skriver:

      Hej, Peter!

      En sak som verkligen skulle uppskattas av Frösundaborna är en upplivning av det i o.f.s. vackra men ack så döda torget, som i denna blogg tidigare kallats för Stalin-torget, ett epitet som tyvärr inte är helt oförtjänt.

      Det största problemet är som sagt inte utseendet utan det faktum att det domineras av företagslokaler. Inte ens Postkontoret är till för oss boende utan för företagen i området. Den enda ljusglimten i sammanhanget är Thelins, som dessvärre förpassats in i mörkret och endast förärats en liten fönsterkil ut mot torget.

      Om bottenvåningen på företagslokalerna söder om Thelins hyste butiker, skulle torget kanske kunna bli riktigt livligt. I dag står dessa lokaler till synes helt tomma, eftersom de verkar användas ytterst sparsamt av företagen. Man ser nästan aldrig någon där, och tidvis har lokalerna t.o.m. varit omöblerade. Kanske något för bl.a. Agresso att tänka på …?

      • Peter Edholm skriver:

        Hej!

        Jag håller med om att torget skulle fungera bättre som mötesplats och levande miljö om vi hade en annan sammansättning av verksamheter runt omkring.

        Men jag ser det inte som önskvärt att en kommun och dess politiker ska styra i detalj vem och vilken typ av verksamhet som etableras i lokalerna. Att det just nu är Posten, Thelins, Agresso och Billerud har ju varit en sak mellan hyresvärdar och näringsidkare – utan inblandning från kommunen. Så tycker jag det ska vara.

        Men – jag har hört glunkas att Posten kanske ska flytta ut. I så fall kan vi ju kasta oss på tangentborden och telefonerna för att gemensamt försöka få dit – ja vem då? Någon av verksamheterna som idag finns längs G3B? En av frisörerna? Spelbutiken? Servicebutiken? Eller varför inte ett apotek eller något så vågat som en BVC?

        Peter

      • Peter Edholm skriver:

        Hej igen,

        Du nämner Agresso. Nu råkar det vara precis där jag själv jobbar, så jag kan berätta att vi är väldigt beroende av de lokaler som vi har längs torgets östra sida (söder om Thelins). Tyvärr kan de inte ersättas med andra högre upp i huset (utan stor ombyggnad).

        Där nere har vi vårt ”kundvåningsplan” med reception, mötesrum anpassade för kundmöten, cafeteria och 4 utbildningssalar. De fyra rummen ut mot torget har en beläggning på 50-80% när jag tittar i kalendrarna för september. Men när det sitter elever där (med ryggen mot torget) så livar de förstås inte upp så mycket ute på torget… 😦

        Omöblerat? Det har det möjligen varit några dagar i samband med inköp av ny inredning eller när golven ska oljas.

        • Frösundabo sen -98 skriver:

          Hej, Peter!

          Att du jobbade på just Agresso tog inte många sekunder att Googla fram, så mitt omnämnande av just det företaget var definitivt ingen tillfällighet!

          Jag har ju bott här i Frösunda sedan innan de husen byggdes, och min högst personliga upplevelse är att bottenvåningen på nämnda kontorshus användes mycket flitigt i början för att sedan avlösas av en period av dåligt nyttjande där lokalerna t.o.m. en tid var omöblerade. Numera upplever jag att det är mer rörelse i lokalerna igen, men ändå inte i klass med hur det var ursprungligen.

          Kontorslokaler är ju dessvärre sällan särskilt inspirerande för en förbipasserande, och inte genererar de särskilt mycket liv och rörelse utom före åtta, runt lunch och efter fem.

          Jag tycker inte heller att en kommun ska lägga sig i alltför mycket, men när ett helt nytt område planeras med endast ett torg (åtminstone så här långt), är det mycket märkligt att man inte försöker styra så att det blir stadsdelens naturliga mötesplats för invånarna i stället för en gigantisk rökruta för företagen.

          • Frosundakillen skriver:

            Haha, ”en gigantisk rökruta för företagen”, den var träffande! Det är ju precis så, torget är grått och tråkigt och otillgängligt för man måste kliva upp på trappsteg för att komma dit. Det där torget kunde ha planerats betydligt bättre.

            • Frösundabo sen -98 skriver:

              Jag vidhåller att torget egentligen är väldigt tilltalande utseendemässigt. Det är mest kontorslokalernas deprimerande färgsättning och frånvaron av folkliv som är trist. Lösningen med trappor i norra änden tycker jag är elegant, men en liten barnvagnsramp tycker jag dock att man kunde kostat på de stackars småbarnsföräldrarna som nu tvingas gå runt hela torget.

              Sfären är också ganska trevlig när den lyser. Om det hade kommit upp vatten ur ”nordpolen” på den som runnit ned längs sidorna (eller sidan, eftersom det är en sfär …), hade den varit riktigt snygg. Det finns inget som livar upp en offentlig plats som lite vatten. Man har dessutom sparat det gamla trädet och belyser det under kvällstid under årets mörka månader.

              Glasskåpet som hyser kontorslokalernas ventilationsanläggningar kunde man dock gjort något roligare av, när man nu sett till att placera det på en minst lika ogenerad plats som torgets egentliga konstverk, sfären. Varför inte ett ljusspel med olika färger inuti?

              Korvkiosken känns naturlig som företeelse i stadsbilden, och utformingen som en tolvhörning är originell. Däremot är materialvalet träpanel helt obegripligt i en stadsdel där tegel och puts är överlägset dominerande. Stål och glas hade funkat betydligt bättre. Men framför allt, ta bort den där förfärliga pommes frites-gubben! Den var inte snygg ens innan den blev vandaliserad!

  4. Peter Edholm skriver:

    Hej!

    Peter Edholm här. Jag ser att ni räknat ut vad jag menade med att jag inte är en krokodil. 🙂 Jag trodde nog att den analogin var mer känd än den tydligen var. Många har frågat vad jag egentligen menar med det.

    Å andra sidan har det givit tillfälle till många kontakter och samtal med Frösundabor. Och det är bra! Det är just så jag vill ha det.

    I stället för att jag och andra politiker sitter på våra kamrar och försöker utforma ”lösningar åt andra”, så vill jag i stället utnyttja den sprängkraft som finns i Frösundabornas egna idéer.

    Bland oss som bor här har jag träffat småbarnsföräldrar, miljöchefer, trafikplanerare, pensionerade stadsarkitekter, rektorer, skolbarn, forskare, docenter och professorer i alla möjliga olika fackämnen, …

    Den kunskap och lösningsorientering som finns där är mångdubbelt större än den som finns i de politiska partierna (till och med mitt eget!) och ska självklart utnyttjas.

    Jag har ett par kommentarer till det som skrivits här, men gör de kommenterarna i separata inlägg strax (så det inte blir en enda lång roman).

    I övrigt – titta gärna in på min hemsida där jag sammanfattat mina idéer rörande Frösunda, återger de förslag som kommit in från Frösundabor och naturligtvis kommenterat de förslagen.

  5. Skytteholmsbo skriver:

    Tydligt och bra! Det är ju realistiska löften och handlar om saker som behövs att tas upp i denna tid i Frösunda. Denna man verkligen en röst!

    • Peter Edholm skriver:

      Tack för det!

      Jag har ansträngt mig för att inte lova saker bara för att de låter bra i en valrörelse, så det där med ”realistiskt” är viktigt för mig.

      Ett ”självtest” består i att jag tänker mig att en Solna- eller Frösundabo om 1 år ringer eller mejlar mig och frågar ”Vad har du gjort nu då för den här saken? Och hur gick det?”.

      Det ska funka för ALLA de saker jag säger att jag ska ”ta med mig” eller ”jobba för” som det verkar heta.

      Självklart lovar jag inte framgång – men jag lovar att anstränga mig, och kommer att kunna redogöra för vad jag gjort i respektive ärende.

  6. Frosundakillen skriver:

    Haha, typiskt av mig att ha missat detta så kallade ”konsultskämt”. Men nu vet jag vad krokodilskämtet innebär, tack Lars Lindblad och Åsa Carlsson.

  7. Lars Lindblad skriver:

    Lokalpolitik är bra grejer. Inte minst för att det blir tydligt och nära. Men jag kan ändå tillåta mig att tvivla på att Peter Edholm har båda årorna i sjön när han vill minska genomfartstrafiken och åtgärda p-eländet samtidigt som han parti pressat fram Swedbank Arena och det gigantiska Mall of Scandinavia. När dessa är färdiga kommer Frösunda att bli lika kul att bo i som runt Gullmarsplan när det är final i schlagerfestivalen på Globen. Hur tänker han?

    Krokdilen då… världens äldsta konsultskämt, krokodiler har stor käft och inga öron. Edholm är ingen krokodil så…

    • Peter Edholm skriver:

      Till Lars Lindblad:

      Det är en fin bild – det där med årorna! Det handlar om att balansera. Att försöka göra ”både och” när två intressen står emot varandra. Att äta upp bara halva kakan, så att man också har den andra halvan kvar.

      Å ENA SIDAN: Vi vill att staden växer. Med bostäder, kontor, kommersiella lokaler och till och en ny nationalarena. Den som inte ställer upp på majoritetens mål att vi ska ha 80.000 invånare i Solna år 2025 (idag 66.000) ska nog inte rösta på (FP) i kommunalvalet – för vi är inte tillväxtfientliga på det sättet.

      Men vi inser Å ANDRA SIDAN att denna tillväxt medför utmaningar som måste hanteras.

      Där har kommunens politiker ett stort ansvar och en mycket central roll. De politiker som bejakar tillväxten får inte blunda för detta! Biltrafiklösningar, kollektivtrafik, parkering, skolor, äldreboenden, studentbostäder, kommunal service och annat måste hänga med.

      Ibland är det kommunen själv som kan lösa detta men ofta handlar det om att driva på i en dialog med andra kommuner i länet, med Landstinget, Länsstyrelsen, Regeringskansliet, Trafikverket, SL, SJ, friskolor, entreprenörer och andra.

      Själv anser jag att (FP) har högst trovärdighet i sin ambition att balansera detta på ett bra sätt. Men med 6 mandat (av 61) som vi har idag blir det naturligtvis lite svårt att få fullt genomslag för den hållningen.

  8. Åsa Carlsson skriver:

    När han skriver att han inte är en krokodil menar han att han har en liten mun(inget onödigt babbel) och stora öron(bra lyssnare) till skillnad mot krokodiler som har enorma munnar och minimala öron. Fp är ett utmärkt val! Fp gillar syvar. I fp finns många socialliberaler, de är snälla och har stort hjärta.

    • Peter Edholm skriver:

      Tack Åsa!

      ”Snäll och stort hjärta” – det värmer i dessa tider när så många andra hugger omkring sig med alla möjliga otrevliga verbala tillhyggen.

      Bor du i Frösunda, så antar jag att du fått hem något av mina utskick till husållen här. Har det väckt några tankar i så fall?

      ”Utskick” förresten. Sambon och jag fick allt trava runt och dela ut alltsammans själva… 🙂

Kommentera

