Dagen då Stockholm stod still

Snön började falla ner i går kväll, det blåste samtidigt och under hela natten fortsatte snön och blåsten. I morse vaknade man till ett Stockholm i kaos, det hade fallit massor med snö och snön fortsatte falla. När jag klev ut från porten här i Frösunda så klev man ner i flera decimeter djup snö. Inga vägar var plogade och man fick sig ett rejält motionspass av att försöka vada och kliva fram genom snön. Tåget var 50 minuter sent och när jag kom fram till skolan så fick vi reda på att de ställt in alla lektioner pga vädret. Som tur var slutade det snöa vid lunchtid och det blev en riktigt vacker vinterdag. Att komma hem var inga problem. Men denna dag var mer kaosartad än de vinterdagar som var värst i februari förra året.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 Responses to Dagen då Stockholm stod still

  1. Frösundabo sen -98 skriver:

    Jag vet inte hur dags du gick till arbetet på morgonen, men vid åttatiden var åtminstone boulevarden plogad. Det är möjligt att inte alla de mindre tvärgatorna var det, men det stämmer illa med beskrivningen ”inga vägar var plogade”.

    • Frosundakillen skriver:

      Jag gick tidigare på morgonen och då var ingenting plogat. De flesta är redan på jobbet vid 8-tiden så alla kan inte börja lika sent som du.

      • Frösundabo sen -98 skriver:

        Vem påstod att jag var på väg till jobbet vid åttatiden? Inte jag i alla fall. Jag kanske började arbeta redan klockan sex och såg när de plogade boulevarden från mitt kontorsfönster. Alla kan ju inte ligga och dra sig på morgnarna som du …

        Och med tanke på hur pendlingsköerna ser ut på våra motorvägar verkar åtminstone de flesta bilburna människor börja arbetet vid nio och inte åtta. Hur det ser ut för tåg- och busspendlare vet jag för lite om för att uttala mig.

  2. En enkel fråga: Förväntar du dig att det ska vara plogat och klart på vägar o trottoarer när du kommer ut på morgonen efter att det snöat och blåst hela natten?

    • Frosundakillen skriver:

      Nej? Inlägget handlar inte om att jag förväntar mig att det ska vara plogat, utan det är en beskrivning av extremvädret vi hade igår.

      • skytteholmarN skriver:

        inlägget lät iallafall lite gnälligt. här i en annan del av Solna så var det likadant på morgonen när jag kom utanför porten. men jag gnällde inte, för jag vet att vi bor i ett land med långa vintrar med mycket snö. efter att jag kom hem så var alla gator och trotoarer plogade. Bättre än förra året är det iallafall – bravo Solna Stad!

Kommentera

