Byggandet fortsätter

Husen fortsätter att bli klara i den sista delen av Frösunda. Det är kul att se att bebyggelsen blir så varierande. Detta hus har helvita, släta fasader och som enda hus i Frösunda har det fått lila balkonger. Riktigt snyggt!

Hus lila balkonger

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 Responses to Byggandet fortsätter

  1. Frösundabo sen -98 skriver:

    Jag är ganska säker på att det inte är bestämt utan bara på planeringsstadiet; det finns t.ex. inga offentliga detaljplaner eller liknande. Men om man tittar på illustrations- och översiktsplaner för de olika etapperna i Frösunda kan man se brottstycken av tvärbanan här och var, t.ex. i länken i min förra kommentar.

    Det fanns inte en tanke på tvärbanan när Frösunda började byggas, så i södra Frösunda blir det nog lite körigt att få till sträckningen. Vad jag kunnat läsa ut av olika illustrationsplaner tänker man att tvärbanan ska gå från Solna station mot Frösunda längs Rättarvägen. Sedan försvinner den mystiskt (tunnel under Stora Frösunda-berget?) för att plötsligt dyka upp igen norr om Frösunda port mellan kontorshusen och E 4:an. Därefter rundar den JM och stannar vid den tänkta stationen framför Marielund. Sedan styr den norrut igen genom Ritorp och viker österut söder om Järva krog vidare mot Bergshamra längs Bergshamraledens norra vägren.

    Här finns ett par arkitektskisser där tvärbanan är inritad i norra Frösunda/Ritorp/Järva krog: http://www.solna.se/PageFiles/11936/Kartor%20till%20F%C3%96P%20V%C3%A4sterj%C3%A4rva%20o%20Ulriksdal.pdf

  2. ThomaS skriver:

    Det är tänkt att tvärbanan skall till slut skall landa i Bergshammara, samt att den skall gå ett extra varv runt huset i Frösunda.

    • Frösundabo sen -98 skriver:

      Det räcker inte ens med Bergshamra. Det har diskuterats en förlängning hela vägen till Ropsten via universitetet.

  3. Joakim skriver:

    Jo jag minns just att det var snack om att tvärbanan skulle gå ner där någonstans i Frösunda. Så när jag hörde att den stannar uppe vid Solna station blev jag först förvånad. Men till Solna station är det som nu är beslutat. Vidaredragningen snackas det både hit och dit om…
    Nej mäklarna informerar inte om det. Vi tittade på ett av nybyggena just där. Men å andra sidan informerar sällan mäklare om saker som inte är fastslagna.

  4. Frösundabo sen -98 skriver:

    Jag gillar också de lila balkongerna.

    De blir säkert inte lika roliga att sitta på som att titta på, när tvärbanan sen kommer att köra förbi flera gånger i timmen. Jag undrar om mäklarna talar om att den planerade förlängningen av tvärbanan går precis framför huset? Jag tror t.o.m. att det ska vara en hållplats just där.

    http://www.solna.se/Global/Stadsbyggnad%20och%20trafik/Projekt/Marielund/P06_0828_Marielund_Norra_Frosunda_illkart.pdf

    • Frosundakillen skriver:

      Oj, så tvärbanan ska gå ända upp i Frösunda? Är det bestämt redan? Det enda jag sett är att Tvärbanan ska gå fram till Solna Station.

      • Johan skriver:

        Det är bara ett förslag just nu, ej ännu bestämt. Men det skulle vara trevligt om det blev verklighet. Skulle vara guld om den gick direkt till Bergshammras tunnelbana.

      • skytteholmarN skriver:

        Tvärbanan kommer att gå till Solna Station. En förlängning genom frösunda, till bergshamra och vidare till universitetet är bara framtida planer som ej är bestämt ännu och kommer nog inte att bli på ett tag.

        Dessutom tror jag inte att det kommer bli så mycket oljud från tvärbanan, är det inget oljud vid de redan befintliga delarna så blir det inte i de nya också där tvärbanan ska gå. Och… jag har sagt det förut och säger det igen, vi bor i en storstad med mycket ljud. Klarar man inte av att leva med det så kan man ju faktiskt ta och flytta ut till landsbyggden, där är det ju så tyst och fridfullt.

        Tack för mig.

Kommentera

