Försämring av pakethämtning i Frösunda

Det kom ett meddelande hem till alla boende i Frösunda förra veckan från Posten. Där stod att vi som bor i Frösunda inte längre kan hämta ut våra paket i den lokala godis- och filmbutiken som vi gjort hittills. Istället måste vi from 4 juli hämta våra paket på Hemköp i Solna Centrum, vilket är en bit bort. En rejäl försämring av servicen, med tanke på att det bor väldigt många i Frösunda och de flesta passerar inte i Solna Centrum om dagarna utan måste nu resa en omväg dit för att hämta ett paket.

Jag gick till butiken här i Frösunda där vi hämtat ut paket hittills och frågade hur detta egentligen var tänkt. Han som jobbade där förklarade att det inte var så illa som jag befarade från början. Tydligen är det så att vi fortfarande kommer kunna hämta ut paket i Frösunda som skickats via exempelvis Schenker och andra budfirmor. Det är bara de paket som direkt förmedlas via Posten som vi måste hämta i Solna Centrum. Det kändes lite lugnare eftersom de flesta paket jag hämtar ut förmedlas via andra budfirmor såsom Schenker. Dock är det väldigt fult av Posten att försämra servicen på detta sätt. Jag hoppas företag slutar skicka paket med Posten och väljer andra paketfirmor istället så Posten tvingas tänka om. Fan för Posten alltså!

Posten paket

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 Responses to Försämring av pakethämtning i Frösunda

  1. Joakim skriver:

    Vad jag hört är det inte posten som lägger ner utan de som driver stället som sagt upp avtalet.
    Posten har enligt rykte frågat tobaksaffären om de ville ta över vilket de inte ville.
    Troligen mycket arbete för lite pengar, vilket i och för sig då beror på posten.
    OBS! detta är ”4:e hands” info, dvs rykte.

    • Frosundakillen skriver:

      Okej, intressant info. För när jag var och frågade i tobaksaffären sa han att det var Postens fel. Men det kan ju vara som du säger angående ”mycket arbete för lite pengar”, att affären ville ha kvar hanteringen men att det inte blev lönsamt pga Postens krav.

      • Frösundabo sen -98 skriver:

        När jag i februari talade med föreståndaren för Anton & Elias café om just detta, lät det på honom som att risken var större att han skulle sluta vara Schenker-ombud, eftersom just detta innebar mycket arbete för väldigt lite pengar. Postombud hade han däremot inte en tanke på att sluta vara …

  2. Frösundabo sen -98 skriver:

    Tyvärr drabbades jag omedelbart av detta påfund och fick själv jaga ett paket som skickades förra måndagen. Ingen avi om detta kom till mig förrän i torsdags, och då hade paketet legat hos Hemköp sedan två dagar. Man kan hoppas att detta bara berodde på lite inkörningsproblem.

    Inget ont om Hemköp dock; utlämningsstället var välbemannat och personalen mycket trevlig. Tråkigt bara att det är så bökigt att ta sig dit, oavsett färdsätt. Solna centrum är tyvärr inte den mest lättillgängliga platsen från Frösunda sett. Själv har jag i princip inga regelbundna ärenden dit och åker inte heller förbi särskilt ofta, så de flesta gånger jag ska hämta postpaket lär bli extraturer, vilket känns hemskt onödigt.

    Men man kanske inte ska klaga. Nästa år kanske man tvingas hämta sin post i sorteringsterminalen i Älvsjö, torsdagar udda veckor mellan 10 och 12.

    • Frosundakillen skriver:

      Precis, det är inte den mest lättillgängliga platsen från Frösunda sett. När jag åker till och från jobbet måndag-fredag passerar jag inte ens i närheten av Solna Centrum. Och det gäller nog flera med mig. Så att behöva ta en tidsödande omväg för att hämta ut ett paket är riktig uselt, dåligt och framförallt miljöovänligt! Plus att det kommer bli fullt med folk vid Hemköp om hela Solna ska hämta paket på samma ställe.

      • Allan skriver:

        Håller med. Solna Centrum ligger lite ”off” för många i Frösunda. Dessutom måste man gå ut genom kassorna i andra änden av Hemköpsbutiken när man hämtat sitt paket. Hur kundvänligt är det på en skala?

  3. skytteholmarN skriver:

    Sverige – det bästa landet i världen!

Kommentera

