Bra att Onoff gick i konkurs

Förra veckan fick vi beskedet att Onoff, som funnits i Sverige sedan 80-talet, gått i konkurs. Det tycker jag är ganska bra eftersom jag varit väldigt missnöjd med Onoff de senaste åren. Bemötandet av personalen i butikerna har inte varit något vidare. Det är oftast män mellan 20-30 med en ganska snorkig attityd, helt ointresserade av att svara på frågor och knappast serviceinriktade. Inte för att jag behövt särskilt mycket hjälp när jag handlat på Onoff men lite service och trevlig attityd kan man väl åtminstone förvänta sig. Jämför tex med ElGiganten där personalen är betydligt trevligare och går runt och diskret meddelar att behöver jag någon hjälp är det bara att säga till. Dessutom är ElGigantens butiker betydligt fräschare än Onoff. På Elgiganten känns det modernt och hemtrevligt, det är varm belysning, prydligt i hyllorna och blå heltäckningsmattor på golven. Inne på Onoff kändes det mer som ett lager med kall grå och vit inredning med slitna hyllor och repade golv, och skyltningsexemplaren i butikerna var ofta skitiga, dammiga och tummade och gav knappast någon vilja att handla.

Så sammanfattar man detta är det inte alls förvånande att Onoff gick i konkurs. De borde fräschat upp butikerna betydligt och givit sin personal en charmkurs så kanske läget varit bättre.

Onoff

Onoff i Kista Galleria, snart ett minne blott

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 Responses to Bra att Onoff gick i konkurs

  1. Lars Widfond skriver:

    Bra att OnOff gick i konkurs. Jag instämmer till fullo. Personligen har jag väl inte några allvarligare synpunkter på sortiment och priser (nu är det visserligen mycket länge sedan jag satte min fot i någon av deras butiker), men personalens uppträdande lämnade nästan alltid mycket övrigt att önska.

    Hade man sedan oturen att köpa en produkt som råkade gå sönder…

    OnOff hade uppenbarligen den policyn att till varje pris försöka slingra sig ur garantiåtaganden, och det inte på det vänligaste sättet… Sådant har jag personligen drabbats av vid minst tre tillfällen, men jag har hört flera hårresande historier från kompisar och arbetskamrater.

    Slutligen ytterligare en jämförelse med Elgiganten: Garanti- och försäkringsreparationer går enligt mitt förmenande alltid smidigt och utan tjafs med hjälp av Elgigantens trevliga och serviceinriktade personal. En gång kom jag till och med in med en produkt, där garantin hade gått ut med råge. Självfallet hävdade jag inte garantireparation, utan var beredd att betala. Den trevlige grabben sa då att ”det här felet ska egentligen inte uppstå, så vi försöker med garanti i alla fall”! Några dagar senare kunde jag hämta ut en ny ersättningsvara utan kostnad.

    Det är på detta sätt man skaffar sig nöjda kunder, som också sprider sin uppfattning bland vänner och bekanta (eller på detta sät

  2. Mathias skriver:

    Expert är i mitt tycke sämre än On Off var. Okunnig personal och 25-50% dyrare än vettiga alternativ som Webhallen, Inet, ja till o med Elgiganten o Siba. Men visst, de har ju MYSIGT där inne om nu det är en viktig parameter.

    • Frosundakillen skriver:

      På Expert är de jättetrevliga och de har kvalitetsmärken. Man får vara beredd att betala några hundralappar mer för kvalitet. Och ja, det är viktigt hur mysigt och trevligt det är i en affär eftersom det förhöjer köpupplevelsen. Det vet tex. Elgiganten, men det verkade inte Onoff ha en aning om. Och de gick ju i konkurs också.

      • Mathias skriver:

        Kvalitetsmärken, hur menar du då? De säljer Nikon kameror, samma som OnOff, Siba & Webhallen. De säljer Samsung TV’s, samma som OnOff, Siba & Webhallen. Osv, de säljer ju samma märken lixom. Sen kanske OnOff säljer även sämre grejer som Thomson och Proson, men även ”bättre” (dyrare) som Bose.

        Jag upplever inte någon skillnad i kvalitet, bara i pris. T ex vill jag inte betala 15000kr för en TV på expert om exakt samma TV kostar 12000kr på webhallen. De 3000kr extra jag betalar går inte till något relaterat till kvalitet, endast till profit för expert.

        Men det är min åsikt, bra att vi är olika så att alla affärer kan gå runt!

  3. Frösundabo sen -98 skriver:

    Själv handlar jag nästan alltid hemelektronik över nätet, men jag har hört precis samma omdöme som ditt berättas av andra. Dock har det kunnat handla om precis vilken av hemelektronikkedjorna som helst, så jag tror att problemet är butiksberoende snarare än kedjeberoende. Personalen i denna typ av butiker är ofta ung, och om den lokala butiksledningen brister i sin utbildning och ”uppfostran” av personalen, tror jag att det lätt blir på detta sätt.

    Har jag någon gång varit i en butik har det i stort sett alltid varit Webhallen, Expert, NetOnNet eller Elgiganten. Och då har jag i regel alltid beställt över nätet och sedan hämtat ut i butik …

    Det har dock hänt att jag gått in på Media Markt, men jag blir lika besviken varje gång. Jag tycker priserna där är omotiverat höga, oavsett vad de själva påstår. De få gånger jag handlat där, har jag utnyttjat prisgarantin. Senaste exemplet är en hårddisk som kostade 1 690 kronor på Media Markt. På NetOnNet ett par kilometer därifrån kostade exakt samma hårddisk 1 090 kronor. En betydande skillnad!

  4. skytteholmarN skriver:

    Expert köper upp onoff är nyaste nyheten

    • Frosundakillen skriver:

      Ja, det är jag fullt medveten om. Men Onoff har gått i konkurs och försvinner, det är vad detta inlägg handlar om! Att Expert sedan tar över butikerna efteråt är en annan historia.

Kommentera

