Klotterväggen lever ännu

Skrev en hel del om klotterväggen förra sommaren. Besökte den nu i helgen för första gången på ett år och kan konstatera att den lever och området kring den har varit välbesökt. Det var fullt med tomma sprayburkar och annat skräp runt omkring. Till och med en halväten matlåda låg på marken. Undrar förresten om det är lagligt att klottra på den väggen.

Klottervägg

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to Klotterväggen lever ännu

  1. Frösundabo sen -98 skriver:

    Jag förstår inte frågan, om jag ska vara ärlig. Det kan väl inte vara lagligt att klottra på någon vägg som inte är ens egen!?

    • Joakim skriver:

      Tydligen, vad jag hört så finns det på enstaka platser i vissa kommuner väggar som tillhör kommunen där man tillåter ungdomar att spraya. Detta är väldigt uppskattat av ungdomar. Detta lockar många men alla vill ju inte vara olagliga. De kör sin grej, fotar med kamera och nästa dag är det någon annan som sprayar över…Jag gissar att dessa platser normalt ligger i anslutning till ungdomsgårdarna.

      • Joakim skriver:

        Jag måste bara tillägga detta. Hittade lite mer info:

        Så här står det på Solna ungdomscafés hemsida: ”Vi stödjer konsten, lagligt självklart! Vi har en liten laglig fasad. Vågar fler ge ett offentligt rum där det syns. . . Inte undangömt och bortglömt . . . ?”

        Så där någonstans hos dem finns minst en laglig vägg i Solna.

        Men Frösundas vägg är nog inte laglig…

  2. Joakim skriver:

    Den där väggen kan de egentligen gott få klottra på, men nedskräpningen runt gör ju att man inte längre tycker att det är OK. De sabbar för sig själva för de vill ju så gärna ha någonstans att få spraya.

    Det är lustigt att du funderar på om det är lagligt. När jag passerade nedanför denna plats för en tid sedan så mötte jag några ungdomar som artigt frågade mig om jag visste någon laglig klotterväg och de syftade nog på denna som de nyss kommit från… Jag svarade ”det kan jag inte tänka mig”, efteråt insåg jag att jag låtit just så där tråkigt vuxet som man minns själv att man blev bemött när man var tonåring. Sorry….

Kommentera

