”Nya” Solna Centrum

Denna helg är det enligt reklamen stor invigning av nya Solna Centrum. Men vad är det egentligen som är nytt? En vän till mig på Facebook ställde den frågan igår och jag undrar detsamma efter att idag ha varit där och kollat runt. Visst, hela centrumet har fått nytt golv, en del nya affärer har tillkommit och det har bytts belysning. Men hela grundstrukturen av centrumet är sig likt. Det sades innan ombyggnaden att de dolda gångarna som gör så folk inte hittar vissa butiker skulle bort och ersättas av öppna mer lättillgängliga ytor. Så har skett på ett ställe, men de flesta gångarna med butiker som hamnar i skymundan är fortfarande kvar. Ett fåtal nya matställen har tillkommit, såsom Subway som för övrigt ligger i ena änden av en dold gång, men annars är det mest matställen som redan fanns innan som har flyttats en bit.

Den dolda ingången till ICA med den rangliga trätrappan är fortfarande kvar. Likaså ligger McDonalds kvar på samma dumma plats som förut, med folk som måste köa så de hamnar mitt i vägen för besökarna i centrumet som vill passera förbi. Dessutom undrar jag fortfarande var Pressbyrån, som för ett halvår sedan låg bredvid Åhléns, tog vägen. En dag var de bara borta, ersatt av en reklamvägg och det stod ingenstans var Pressbyrån flyttat. De verkar bara ha försvunnit.

Slutsatsen är att Solna Centrum har fått en liten ansiktslyftning, men inte alls lika stor som utlovades innan och frågan är om detta skrapande på ytan verkligen räcker i konkurrensen mot större centrum såsom Kista Galleria där ombyggnaden blev en riktigt lyckad succé.

 

Nya Solna Centrum

Nya Solna Centrum

Nya Solna Centrum

Nya Solna Centrum

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 Responses to ”Nya” Solna Centrum

  1. Johan skriver:

    Jag har sedan jag flyttade till Solna tyckt att centrumet varit en katastrof. När jag såg att dom skulle bygga om blev jag glad och hoppades att det skulle bra. Var där i söndags och jag uppfattade inte alls att det var något som var nytt. Gick vilse som vanligt och lämnade centrumet tomhänt och irriterad som alltid. Mitt förslag är att jämna det med marken 🙂

    • Frosundakillen skriver:

      Exakt Johan, precis så där känner jag mig också. Man irrade runt som vanligt i lördags och det enda jag fick med mig hem var den vanliga matkassen från ICA. Ska jag handla kläder och äta gott åker jag till Kista Galleria. Solna Centrum fungerar bra till vardagshandel.

  2. skytteholmarN skriver:

    Förlåt jag höll på att glömma…. läste att ledningen för Solna Centrum håller på att titta på en lösning för en ny trappa/rulltrappa till ICA. Och vad brukar man säga…rom byggdes inte på en dag.

  3. skytteholmarN skriver:

    Det hjälper inte att sitta framför gratis wordpress.com och gnälla. Ett tips (det lär du behöva): gå in på solnacentrums hemsida (låt mig få hjälpa dig igen… solnacentrum.se) och skicka mail om det du är missnöjd med (som du varit sedan du startade denna blogg). Eller varför inte gå in på deras facebook och skriv några rader där.

    Men för att säga något kort om nya Solna Centrum så tycker jag det är otroligt kul att det kommer ha öppet till 20 istället för 19 from januari och på helger till 18 istället för 17. Tycker det är bra att det är avgiftsfria toaletter nu och även fritt internet i hela Solna Centrum (och även stadsbiblioteket).

    • Frosundakillen skriver:

      Jag sitter inte bara här och gnäller. Jag hade kontakt med chefen för Solna Centrum via mail redan förra året och framförde vad jag tyckte borde förändras. Plus att jag skrivit till dem via Solna Centrums hemsida.

      Och det är ju bra det här med öppettiderna och internet men som sagt, förändringarna av centrum är mer en ansiktlyftning och inte lika revolutionerande som reklamen påstår. Det är egentligen inte särskilt mycket som är nytt.

Kommentera

