Fixa ett grovsoprum

Det kom ett brev från bostadsföreningens styrelse förra veckan. Där klagades det bland annat på att det är rörigt i soprummen och att många grovsopor som kastas där egentligen ska kastas på andra ställen, det vill säga att skräpet ska köras iväg till en sopstation.

Jag slänger inte själv grovsopor i våra soprum men jag har stor förståelse att andra gör det eftersom det är så krångligt att göra sig av med större skräp. Folk har väl inte tid att sitta och köra med bil en lång sträcka till en sopstation som inte ens ligger i kommunen utan en bra bit bort. Dessutom har inte ens alla bil, inklusive mig. Varför inte ordna ett grovsoprum i föreningen? Hur dyrt kan det bli? Jag är beredd att betala lite mer i avgift för att få en fungerade sortering av sopor. Jag tror ganska många är det, eftersom flera andra bostadsföreningar i Frösunda har grovsoprum. De behöver inte lagra skrymmande saker i källaren i väntan på att en container ska sättas upp en gång om året under några timmar en lördag i april.

Dessutom undrar jag hur miljövänligt det egentligen är att alla medlemmar i föreningen själva ska åka iväg i olika bilar till en sopstation som ligger långt bort. Det borde vara bättre för miljön att EN bil kommer och hämtar grovsoporna typ varannan vecka.

Grovsopor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Annonser

7 Responses to Fixa ett grovsoprum

  1. Joakim skriver:

    Sopor är och kommer alltid vara ett problem. Sophantering kostar en slant. MEN utan vettig sophantering så fungerar inte servicen.

    Vi har ett grovsoprum för mindre grovsopor. Går det ner i kärlet så är det OK, eller så skruvar man isär saken och lägger det i kärlet. En soffa och likn. kan man dock inte slänga där. Detta tycker jag alla ska ha. Sen ska man inte straffa 95% av medlemmarna för att 5% inte kan sköta det hela. Jag har Aldrig bott i en förening där sopor funkat perfekt.

    • KimGM skriver:

      Att en förening inte tänker att det är värd priset att hjälpa boende med ett grovsoprum är märkligt–men när jag bodde i stan hade vi samma problem. Alla i förening ville ha ett grovsopsrum och var beredd att betala mer i hyran att få det men vår styrelse vägrade. Nu bor vi i Frösunda och har ett grovsoprum för mindre grovsopor och det funkar bra. Då och då har vi problem på grund av de boende som är för ignorant att följa reglerna men annars går det suveränt. Hoppas att ni lyckas en dag med att övertyga styrelsen att fixa ett grovsoprum.

  2. skytteholmarN skriver:

    Finns hyrbil.

  3. Johan skriver:

    Håller med! Som sagt för Er som inte har en bil, vad ska ni göra? Hamstra allt skräp tills containern kommer på våren/hösten? Den blir ju full innan de hunnit ställa den på plats ändå. Eller så kan man ju alltid åka buss/tåg med allt skräp för att sedan slänga det på återvinningen? Eller kanske ta en taxi? helt galet att man knappt kan slänga en pizzakartong utan att känna sig som en brottsling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: