Varför så mycket om äldre i lokaltidningen?

En sak jag noterat när jag läst lokaltidningen Mitt i Solna är hur ofta nyheterna handlar om äldre och handikappade. I nästan varje nummer står det om någon gammal tant eller farbror som blivit bestulen av tjuvar i sin lägenhet eller ramlat och slagit sig eller har svårt att röra sig utomhus. Senaste numret är inget undantag, nu kan vi läsa om en gammal dam som blivit lurad på en massa pengar av en falsk färdtjänst-förare. Finns det verkligen inget annat som händer i Solna förutom gamlingar med diverse problem? Det bor ju yngre personer i kommunen också.

 

Mitt i Solna

Från senaste numret av Mitt i Solna

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 Responses to Varför så mycket om äldre i lokaltidningen?

  1. skytteolmarN skriver:

    Vänta bara tills du själv blir gammal och alla yngre då kommer sitta och gnälla att du får all ”uppmärksamhet” i media.

    Det är inte lätt att vara gammal.

    • Frosundakillen skriver:

      Det är inte lätt att bli gammal, men när i princip varenda nummer av lokaltidningen handlar om någon gammal dam som har det svårt så börjar man undra om det verkligen inte finns annat att skriva om i Solna. Det händer väl annat här som förtjänar större artiklar än att gamla blir lurade på pengar.

      • skytteholmarN skriver:

        Tror du överdriver en hel del nu. Det skrev många artiklar om helt andra saker som inte handlar om äldre. Dessutom är det ju allmänt känt att Solna har väldigt många äldre människor och har länge haft det. Det kan ju ha olika anledningar. En kan kanske vara att barnomsorgen inte är på topp i Solna, men äldre omsorgen.

      • Joakim skriver:

        Gamla och unga är de som skurkar ger sig på mest!
        Det ska absolut få uppmärksamhet så att det försvårar för dessa idioter!

        Jag tycker i alla fall det är av mycket stor vikt att detta rapporteras då det hjälper till om att upplysa så att fler inte blir lurade!

        Äldre förtjänar också respekt och uppmärksamhet.

        Så jag vet inte vad som förtjänar större artiklar än denna typ av viktig lokal samhällsinformation. Vänta du tills du har en anhörig som blivit lurad, som kunde ha undvikits om informationen gått fram snabbare. Jag kan verkligen önska att information av detta slag gått fram snabbare i alla fall, till min mormor 92 år.

        • Frosundakillen skriver:

          Ja, det är synd om mde äldre och det är bra att rån och liknande uppmärksammas. Jag vet allt detta. MEN, det har skrivits väldigt mycket om detta tema i lokaltidningen genom åren och det ger en märklig bild av en så folkrik kommun som Solna att det står om saker som pensionärer råkar ut för i nästan varje nummer. Det händer så mycket annat i Solna också som förtjänar stora artiklar. Även om det som händer är fruktansvärt så tar det en onödigt stor roll av nyhetsflödet i kommunen. Personligen tror jag det beror på nyhetstorka hos journalisterna, de orkar väl inte leta upp mer avancerade nyheter.

Kommentera

