Förändringar i Frösunda

Det har hänt en del förändringar i Frösunda senaste månaden. Som jag skrev om den 12 februari så har Canon flyttat och nu är hela den tomma byggnaden till försäljning. Se bilden nedan. Undrar vad det kommer bli av byggnaden, om något annat företag flyttar in. Det är en väldigt speciell byggnad som jag misstänker specialbyggdes åt Canon så man undrar om något annat företag kommer trivas i lokalerna med stora glasväggar på bottenplan. Personligen tycker jag det vore väldigt kul om det blev en stor mataffär på bottenplanet. De stora öppna ytorna på bottenplanet i byggnaden är som gjorda för butiksverksamhet. Det skulle skapa en välbehövlig konkurrens åt trånga och dyra Hemköp så matpriserna kanske gick ner.

Canon tom byggnad

 

Sedan verkar Restaurang The Port genomgå en förändring. Alla rutorna var förra veckan täckta med papper och de verkade riva ut allt material i köket. Nu är rutorna åter fria och man ser då att restaurangen tydligen ska bli kinesisk med namnet New Port. Låter lovande, hoppas att det blir en restaurang med smidiga och snabba take away möjligheter så man bara kan gå förbi på väg hem från jobbet och köpa med sig något gott till middag. Man orkar ju inte sätta sig och hålla på och beställa och äta på plats i restaurangen på vardgaskvällarna, så de gör helt rätt i att satsa på take away.

Kina New Port

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 Responses to Förändringar i Frösunda

  1. Joakim skriver:

    Kan nog bara säga att jag tycker det är trist med så många Asiatiska ställen i Frösunda. File Oskar, Black and White, plankstek m.m. är snart utrotningshotade rätter.

    Även och jag har ätit bättre mat än ”gamla” The Port lagade så har jag också ätit sämre. Hade hellre behållit gamla stället som det var även om det fick ”knappt” godkänt av mig tidigare.

    By the way så har jag ätit kinamat varje dag i två veckor pga tjänsteresa och det är det enda som finns i området på kvällstid, hotellet har ingen egen mat heller. Så jag kommer inte vilja se ett kinaställe på bra lång tid när jag är hemma igen….

  2. Frösundabo sen -98 skriver:

    ”Försunda cube”, som fastighetsbolaget så snitsigt anglosaxiskt har valt att kalla det, är inte till salu utan ska hyras ut.

    Jag håller med Allan ovan. Trist med ännu en asiatisk restaurang, områdets fjärde. Däremot var namnet ”New Port” lite småfyndigt och en blinkning till det gamla namnet ”The Port”. Samma färger som tidigare men med ett asiatiskt inspirerat typsnitt.

    • Frosundakillen skriver:

      Som jag skrev i svaret till Allan så har de asiatiska restaurangerna olika profiler så man kan inte säga att alla är lika för att de är ”asiatiska”. Läs vad jag svarade honom.

      • Frösundabo sen -98 skriver:

        Jag läste vad du svarade honom; jag håller bara inte med dig. För mig är de fyra asiatiska restaurangerna tillräckligt lika för att utbudet ska kännas ensidigt.

        Även om de fyra asiatiska restaurangerna inte har identisk matsedel, så har ju maträtterna onekligen mer gemensamt med varandra än vad de har med rätterna på exempelvis en italiensk eller libanesisk restaurang. Visst hade det varit trevligare att kunna välja något av dessa två alternativ i stället för ytterligare en asiatisk restaurang?

        • Frosundakillen skriver:

          Ja, men en kinesisk restaurang kan bli bättre än sunkpuben som fanns där innan. Trots att de hade vanilga kötträtter så var maten ingen höjdare. Det var mest öldrickande män som satt där dessutom.

  3. Allan skriver:

    Trist. Inte en ”kines” till. De gör ingen människa glad. Dessutom finns det ju redan tre asiatiska matställen i Frösunda.

    • Frosundakillen skriver:

      Ja, det finns tre asiatiska ställen i Frösunda men de är inte specifikt kinesiska. Ett är thailändskt, ett är allmänt asiatiskt och restaurang Pomona påstår att de är asiatiska men det betvivlar jag starkt. Har köpt ”thailändsk” mat på Pomona två gånger och det var mer som en kycklinggryta som var full med rivna morötter. Var inget vidare. Går aldrig dit igen!

      • Hesten skriver:

        Bra kommenterat. Även jobbigt när folk säger ”turk-kiosk/affär” så fort det inte står en ljushårig person bakom kassan!

        Håller dock med om att det blir lite lika i matväg. Hoppas bara New Port håller hög standard. Den som äter den får se.

        Bra blogg btw!

Kommentera

