Frösundasfären

Förra veckan kom en tidning om Frösunda till alla oss som bor i området. Frösundasfären heter den och är en fortsättning på Frösundabladet som kom i maj förra året. Tdiningen är trevlig att läsa, den tar upp alla saker som är aktuella för Frösunda, bland annat Mall of Scandinavia, genomfartstrafiken, att vi saknar postombud samt att det blir dyrare att parkera i Solna. Mycket att det som tas upp har jag skrivit om i bloggen så det är inga större nyheter. Tidningen kommer fortsättningsvis endast komma ut i didgital form vilket man kan förstå eftersom det kostar att trycka upp en tidning. Väldigt bra initiativ från de som ligger bakom att denna tidning finns, det är kul. Dock är jag lite kritisk till namnet. ”Sfären” i tidningens namn ska syfta på den runda svarta boll som finns på torget i Frösunda. Smaken är olika, men personligen tycker jag denna så kallade skulptur är ful och hjälper inte alls till att höja värdet och stämningen på ett grått, stenigt betongtorg. Snarare förstärker denna mörka sak intrycket av sten och steril miljö. Fram istället för mer planteringar med lummig grönska och några häftiga växter och träd, då skulle torget få mer liv och kännas mycket trevligare!

Frösundasfären

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One Response to Frösundasfären

  1. Joakim skriver:

    Jag gillar ”Sfären” på torget, mina barn älskar den när den lyser i vintermörkret. Mer grönska har jag inget emot, men ett torg är ett torg. De stora träden ger torget ett mervärde redan idag. Något betongtorg tycker jag definitivt inte att det är.

    Enligt mig så visst kan torget förbättras men det finns bra många tråkigare torg än Frösunda torg. Trots att de har mer grönska dessutom. Ta bara Tuletorget i Sundbyberg som exempel.

Kommentera

