Vem hyr egentligen film längre?

På Hemköp här i Frösunda, den trånga mataffären som vissa kvällar är så full med barnvagnar att man tror man hamnat på en förskola, kan man tydligen hyra film. Vid kassorna så finns en liten låda med DVD-skivor i smala plastfickor. Igår när jag stod i kön i en av kassorna så skulle kvinnan före mig hämta en film som hon bokat i affären. Kassörskan började gräva bland plastfickorna och hittade inte filmen så kvinnan fick ta en annan film istället. Det blev lite längre väntetid för oss som skulle betala och ännu längre blev det eftersom hon skulle köpa cigaretter också.

Men det man undrar, förutom lämpligheten i att ha DVD-filmer i kassan i en mataffär, är om folk verkligen hyr film fortfarande? Personligen har jag inte tittat på en DVD-film på typ 2 år, allt finns ju på Youtube numera och det är dessutom gratis. Känns väldigt gammalmodigt och opraktiskt att hyra och betala för fysiska skivor när de flesta kollar på film och lyssnar på musik via Youtube. Antar att denna kvinna tillhör den sista generationen somn hyr film på detta sätt, alla ungdomar upp till 25 använder nätet för detta. Önskar bara att fler vuxna kunde upptäcka smidigheten i att använda Youtube.

Youtube

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

10 Responses to Vem hyr egentligen film längre?

  1. Bonde skriver:

    Satte mig för skojs skull och sökte efter mina favoritfilmer på You-Tube. Ingen av dem fanns. Och Pirate Bay är ju olagligt och sånt vill förmodligen inte tanten du såg göra.

  2. Anonym skriver:

    Jobbar på Hemköp Frösunda, kan säga att det hyrs ut väldigt mycket film på fredag-söndag! 🙂 däremot har vi gamla filmer som inte hyrts ut på ett bra tag som tar upp plats och gör att vi måste ha 4 lådor filmer, vilket gör det väldigt jobbigt när någon nu hyr en film som ligger i lådan längst ner.

    • Frosundakillen skriver:

      Hej! Vad kul att en som jobbar på Hemköp i Frösunda skriver! Så ni har 4 olika lådor? Oj, trodde bara att det var en. Tycker inte du att systemet med filmer i de där lådorna är jobbigt? Jag tycker lite synd om er att ni måste sitta och börja leta bland de där plastfickorna när någon plötsligt vill hyra en film mitt i matinköpen och när det är kassakö.

      • Anonym skriver:

        Jag följer din blogg faktiskt! bor ju i frösunda dessutom. Jo är det en film i de 3 lådorna som står lite dåligt till som ska hyras ut, då är det väldigt jobbigt! Speciellt vid långa köer då blir man stressad.

        • Frosundakillen skriver:

          Förstår att ni blir stressade. Jag beundrar ert tålamod verkligen, jag har ju sett hur mycket folk det kan bli ibland och att en del kan vara ganska jobbiga.

          • Anonym skriver:

            Tack så mycket! Ja vissa är väldigt jobbiga men majoriteten av våra kunder är väldigt trevliga! 🙂

  3. R skriver:

    Är du sponsrad av Google numera? 😉

  4. ThomaS skriver:

    I min gamla ICA i Bromma har dom 2 uthyrningsautomater,där det flitigt bokas filmer som sedan hämtas i kassan. Det filmer jag vill ha köper jag. Men fan. det blir aldrig någon tid över för DVD:er eftersom den ordinarie TV-programmen är båda många och intressanta. Och aldrig att jag skulle sätta mig och kika på film på en liten datorskärm. För de som inte har snabbt bredband, är också hyrmöjligheten ett alternativ sörrö.

  5. Johan skriver:

    Hej. Är vekligen intresserad av vilka filmer från topplistan som går att hitta på youtube, som du påstår?

    • Frosundakillen skriver:

      Topplistan? Låter som en kvarleva från 90-talet.
      Nej, men ska man ha de senaste filmerna kanske inte de finns på Youtube, däremot går de ju att ladda ner från en massa andra sidor som Piratebay om man nu vill det.

      Summan av mitt inlägg är att det är väldigt omodernt och omständigt att hålla på med fysiska DVD-skivor. Eftersom det är så smidigt att skaffa film digitalt idag så är systemet med att ”hyra en fysisk film som ska lämnas tillbaka i affären nästa dag” fruktansvärt föråldrat. Det är på Internet uppleverserna sker numera, både vad gäller film och musik.

Kommentera

