Bygg, bygg och bygg

Det ska tydligen byggas väldigt mycket i Solna framöver, tyvärr om jag får säga så. Dels vid Råstajön nedanför Friends Arena vilket skapat väldigt mycket debatt. Råstasjön är ju ett av få naturområden som finns i Solna och till och med jag som inte är någon uttalad miljövän tycker detta är riktigt illa. Sedan ska man även bygga vid Biliatomten som ligger söder om Frösunda vid Frösundaleden. Det kommer enligt många skapa väldigt mycket trafik för de som bor i området, och redan idag är det ofta köer där och svårt att ta sig fram. Fattar inte hur politikerna här i Solna tänker, varför måste man till varje pris bebygga varje ledig yta? Solna är redan idag ganska trångt och biltrafiken är ett stort problem. Jag har svårt att tro att folk vill bosätta sig i starkt trafikerade och förorende bostadsområden även om de är nya. Solna skulle vinna mycket på att ha den lilla natur som ännu återstår kvar. Eller måste politikerna bygga för att finansiera det dyra arenabygget? Skandal i så fall.

Biliatomt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

16 Responses to Bygg, bygg och bygg

  1. H skriver:

    Även jag gillar att bo i en storstad. Om man tittar på en Solnakarta ser man att uppskattningsvis 40% består av grönområden. Det tycker jag är fantastiskt med tanke på att Solna ligger så nära Stockholms innerstad. Hellre ser jag trevliga bostadsområden jämte välskötta parker/naturområden istället för som det i viss måna varit hittills, gudsförgätna platser bredvid motorvägar/industriområden med gamla ruckel och några enstaka träd som vajar i vinden…

  2. ThomaS skriver:

    Jag säger bara Ballongberget, Befästningskullen, Haga Parken, Ulriksdal, Brunnsviken, Freskati, Sörentorp, Norra Djurgården, Järvafältet. Alla grön- och strövområden.

    • Tobias skriver:

      Sörentorp? Har du varit där. Det är ju fullt möjligt att gå in där, men det är polishögskolan. frescati och norra Djurgården ligger inte i Solna. Knappt järvafältet heller. Sedan har vi kungens mark.

      • ThomaS skriver:

        Det gällde grönområden runt Frösunda. Å det råder väl inget utreseförbud, så vill man ha skog, finns det nästgårds. Jag har koll på alla områden jag nämnt i listan. Så ut å hoppa…….

        • Tobias skriver:

          Tycker du norra Djurgården ligger nära frösunda? När var du i Sörentorp senast? Blir också lite märkligt om bara andra kommuner och kungen ska förse oss med grönområden

          • ThomaS skriver:

            Är du inte lite lat när det gäller att komma till ett ”grönområde”. Kanske skall du nöja dig med att breda ut en filt på innegården.
            Att du hänger upp dig på vem som är markförvaltare, kung, kommun, brf. eller polisen. Jag besöker nämna områden med regelbundenhet, men föredrar Grimstaskogen med Mälarkontakt.
            Du kan ju välja var du vill bo och vad du prioriterar.

  3. R skriver:

    Stockholmsregionen växer så det knakar, de närmaste två åren räknar man med att inflyttningen motsvarar två fyllda SL-bussar – per dag. Och alla behöver någonstans att bo i ett område där bostadsbristen redan är stor och där lägenhetspriserna redan idag är hutlösa (jag sålde en pytteliten etta med kokvrå, flera trappor upp utan hiss, för 1,7 miljoner nyligen – helt sjukt).

    Därför måste man bygga fler bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter, och förtäta staden ytterligare. Det är svårt att bygga mer i Stockholms innerstad, alltså måste en stor del av nybyggnationen ske i närförorter som Solna. Allt är ganska logiskt. Och jag håller med föregående kommentator: Solna har gott om grönområden kvar även om några av de som finns idag bebyggs.

    Jag tycker att Stockholm mer och mer börjar lika en riktig storstad, och personligen gillar jag det. Lite trängsel hör till, och det uppvägs av fördelarna med att bo i en metropol. Den dag jag lessnar på storstadslivet finns det gott om landsbygd att flytta till. Men än är i alla fall inte jag där, jag gillar att Stockholm växer.

  4. skytteholmarN skriver:

    Men snälla du. Det ska vara tätbebyggt i en STORSTAD. Det ska vara bra kommunikaktioner i en storstad. Då är det självklart att det kan bli mycket folk och bilar på vägarna.

    Dessutom så har Solna en väldigt stor del grönyta som t.ex. Hagaparken, Ulriksdals slottsträdgård och hela Järva naturreservat norr om Järvastaden.

    Så om du inte kan tåla detta att det byggs mycket i storstan och är mycket folk och bilar på vägarna i storstan så får du nog ta och flytta ut till landet så slipper du det och så kan du ha en hel skog för dig själv.

    Sedan det där skitsnacket du skrev i slutet om nationalarenan visar bara återigen vilken pessimist du är. Censurera bort det här inlägget om du inte kan ta en debatt och är rädd, det har hänt förr och jag bryr mig inte längre.

    • Frosundakillen skriver:

      Haha, jag är inte ett dugg rädd och jag kan ta en debatt om du nu inte trodde det. För jag vet att en oerhört stor del av Solnas befolkning stöder mig i detta! Jag har hört protesterna sedan december förra året från många håll och kunde ha skrivit inlägget redan då men väntade till nu. Så kalla mig inte pessimist, kalla mig realist. =)

      • skytteholmarN skriver:

        Jag har också hört en massvis personer som VILL att området norr om råstasjön ska byggas och även Bilia-marken. Så som området kring bilia ser ut nu så är det ju ingen trevlig syn man möts av när man ”kommer in till Solna” från E4an då det bara är en enda stor parkering MITT INNE I STAN!

        • Frosundakillen skriver:

          Tänk på att trafiken och köerna i Solna kommer öka markant pga dessa nya bebyggelser. Men du kanske gillar att sitta i köer och avgaser.

          • skytteholmarN skriver:

            Det är lite sånt man får ta i en storstad.

            • Tobias skriver:

              Täby har som policy att halva kommunen ska vara grön. Blir lite konstigt om man anses rabiat för att man inte vill att gräsmattan på Friends ska vara kommunens största grönyta.

              • Arne Öberg skriver:

                Det finns nu två olika namninsamlingar som rör just planerna kring Råstasjön. Den som förespråkar utbyggnad har 62 underskrifter och den som vill förhindra byggandet har 3.346. Det ger en viss fingervisning 🙂

                Min linje är att det går att bygga även om man värnar strandskyddet, men att det då blir en något lägre exploatreringsgrad. 1.800 lägenheter som förslaget nu ser ut är mycket. Alla blåhus i Hagalund har 1.600 lägenheter, bara för att ge lite perspektiv.

                MVH Arne

                • Helene Månström skriver:

                  Arne, du tolkade listorna lite fel va?! Alla Solna bor som INTE skrivit på protestlistan – det är där fingervisningningen är, inte en lista med tusentals icke solna-bor är absolut INTE en realistisk lista!!!

Kommentera

