It’s Alive!

Jag publicerade ju en bild på en växt med stora, fina blad i Frösunda för nästan en mänad sedan. När jag gick förbi växten idag såg jag att den vuxit ännu mer och på en lång stjälk har det till och med bildats en stor, rund knopp som verkar slå ut snart. Ser ut som någon slags alien-växt! Ska bli spännande att se hur den ser ut när blomman kommer.

Växt

 

4 Responses to It’s Alive!

  1. ThomaS skriver:

    ”Loka killar vá mé bigga blommor.”

  2. Den du har fotograferat tror jag står så att jag ser den från min balkong. Kan det stämma? Strax söder om korsningen Anders Lundströms gata/Signalistgatan intill cykelvägen…

    • Frosundakillen skriver:

      Hej! Alltså den står invid gångvägen som leder ner förbi Alfa-skolan. Det stämmer att det ligger ett bostadshus mittemot växten och sedan kommer Alfaskolan lite längre ner på vägen. Det kanske är där du bor.
      Och tack för varningen, jag vet att växten är giftig och har inte rört den. Däremot undrar jag hur pass försiktiga alla småbarn i området är. Många föräldrar i Frösunda har ganska dålig koll.

  3. Jättebjörnloka (Heracleum mantegazzianum).

    De är ståtliga och vackra. Men också hatade av många.

    De har fått fäste bland annat på Hagakullens norra sluttning, men i år verkar de vara mindre utbredda där än de var för ett par år sedan. Det verkar som (och jag har hört) att de först breder ut sig och sedan, efter ett antal år, går tillbaka. Utan att man bekämpar dem.

    Var försiktig med växtsaften! Får man den på huden i kombination med solljus så kan man en rejäl reaktion.

    Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jätteloka.

Kommentera

