Solna City

Bygg, bygg, bara bygg. Knappt har Solnaborna vant sig vid kaoset som tvärbanebygget, Arenastadsbygget samt rivningen av Råsunda skapat förrän det är dags för nästa jättebygge: Solna City! Det handlar om att man vill ”förtäta” i centrala Solna genom att bygga totalt 3000 nya bostäder i området. Det ska även bli ett nytt hotell i form av ett 30 våningar högt hus. Allt detta kan man läsa i senaste numret av Mitt i Solna. Visst är det kul att Solna moderniseras men jag tycker det blir för mycket byggande. Det är redan nu mycket folk i Solna och mycket trafik.  Man kan ju hoppas att de som planerar dess nybyggen tänker på det.

Solna City Solna City

Dessa skisser visar hur Solna City är tänkt att se ut.

 

Annonser

4 Responses to Solna City

  1. Dan Törnqvist skriver:

    Sveavägen sväljer ca 30 000 fordon per dag och Stockholms City verkar inte ha gått under av det. Ju mer som byggs enligt det som beskrivs i planerna för Sona City, desto mindre bilberoende blir folk och desto effektivare och trivsammare blir vårt habitat.

    Det pratas om 3000 nya bostäder som om det vore ett högt tal. I dagsläget råder en bostadsbrist i Stockholms län om ca 100 000 bostäder och 40 000 nya människor flyttar hit varje år. 3000 bostäder i ett av de bästa kommunikationslägena i länet är ingenting.

  2. niklasohr skriver:

    Projektet med Solna city innebär ju att man gör om Solnavägen och Frösundaleden till stadsgator. Detta innebär lägre hastigheter och mindre buller. Vad är det för negativt med det?

    Om man nu av någon anledning inte gillar höghus kan jag meddela att höghuset knappast kommer bli något höghus pga de hårda höjdrestriktioner som gäller vid Bromma flygplats.

    Vad gäller tvärbanan så har det visserligen inneburit kaos under byggtiden men när det är klart kan man ta sig till Solna Station och Sundbyberg på någon minut. Till Alvik tar man sig också ganska snabbt.

    Kan hålla med om arenabygget. Gallerian tror jag var onödig. Istället borde man byggt bostäder.

    • Frosundakillen skriver:

      Så du menar att det är bra att man gör ”Solnavägen och Frösundaleden till stadsgator”? Var har du tänkt att bilarna ska gå i så fall? Frösundaleden är en viktig trafikled, var ska alla dessa bilar gå hade du tänkt?
      Har du ens belägg för att Frösundaleden ska bli en stadsgata?

      • Niklas skriver:

        Enligt Solnas ÖP ska barriärer tas bort. Jag är osäker på om just Frösundaleden nämns explicit. Solnavägen ska alldeles hursom bli stadsgata. Enligt Solna Cityprojektet var det tänkt att en del av Frösundaleden skulle omgestaltas till stadsgata, men inte hela.

        Bilar kan köra på stadsgator. Exempel på det finner man på Råsundavägen, Sveavägen, Torsgatan (som är en förlängning på Solnavägen). Skillnaden är att biltrafiken går långsammare, vilket innebär att bullret minskar påtagligt. Att de dessutom omges av hus gör att bullret i omgivningen minskar ytterligare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: