Tvärbanan invigd

Tydligen så invigdes Tvärbanan mellan Solna Centrum och Alvik igår och nu kan man alltså åka den i den reguljära SL-trafiken. Inte mycket har sagts i media i förväg om att det var NU invigningen var, det var desto mer skriverier inför förra årets test-körningar mellan Solna Centrum och Sundbyberg, något jag skrev om här på bloggen. Hoppas Tvärbanan kommer bli en succé. Men den är inte helt färdigbyggd ännu, fortfarande byggs sträckan mellan Solna Centrum och Solna Station, och först när den blir klar nästa år tror jag resandet kommer öka på allvar.

Från Tvärbanans första dag

Från Tvärbanans första dag

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Tvärbanan invigd

  1. JA skriver:

    Spåren är självklart ihopkopplade i Alvik. Anledningen till att man inte kör hela vägen nu i början är att den nya delen av tvärbanan har fått ett modernare signalsystem än den gamla delen för att man skall kunna köra lite fortare och med tätare mellan tågen. Nästa sommar kommer den gamla delen att stängas av och signalsystemet bytas till samma som på den nya så att man kan åka hela vägen utan byte.

    • Brommabo skriver:

      Tågen på den nya sträckan med det nya modernare signalsystemet åker mer sällan (ett tåg var 15:e minut) än det gamla spåret med det gamla signalsystemet (var 10:e min).

      Har för mig att jag läste något om det ett par år tillbaka att entreprenören hade ”lurat på” SL ett onödigt sofistikerat och dyr system, så tyvärr har det mer med korruption och inkompetens att göra snarare än att det ligger en tanke bakom.

  2. Anonym skriver:

    Tyvärr så har dom inte kopplat södergående spår med varandra i Alvik än.

  3. ThomaS skriver:

    Håller med om att det är ett jobbigt byte. Verkligen. Men det finns en bänk att vila på och ett gatukök för måltider.

    • R skriver:

      Men jag kan ju inte äta mig mätt innan jag ska bli bjuden på CJ:s hembakade kakor! 😉

  4. R skriver:

    Jobbigt att behöva byta i Alvik för att ta sig hela vägen från Hammarby sjöstad till Frösunda. Skärpning, SL. 😉

Kommentera

