Bloggen 10 år – Nu tackar jag för mig!

10 års jubileumWordpress gratulerar 10 år

Lördagen den 23 juni 2007 skapade jag denna blogg, Livet i Frösunda, och skrev mitt första inlägg. Det var dagen efter midsommarafton. Idag 10 år senare är den 23 juni på själva midsommarafton och jag skriver ännu ett inlägg på denna blogg, men det blir mitt absolut sista. Jag har nämligen bestämt mig för att sluta uppdatera Livet i Frösunda.

Anledningarna är flera, men den största anledningen är att jag helt enkelt har tröttnat. Det gjorde jag faktiskt redan för fyra år sedan, det har ni säkert märkt eftersom de senaste åren innehållit väldigt få inlägg. Men jag valde ändå att fortsätta uppdatera bloggen för jag ville att den skulle få fylla 10 år. Och nu har den gjort det och jag kan till slut avsluta detta.

Bloggarnas betydelse har för länge sedan spelat ut sin roll. När jag skapade Livet i Frösunda 2007 var bloggar det stora uttrycksmedlet på Internet, många höll på med det och flera kändisar skapades genom bloggarna. Mitten av 00-talet var bloggens storhetstid. Det man får komma ihåg var att sociala medier, på det sätt vi känner idag, inte fanns 2007. Facebook hade precis kommit och endast ett fåtal personer använde det. Youtube var också väldigt nytt och bestod mest av korta filmklipp i dålig kvalitet på husdjur och bebisar. Instagram och Twitter fanns inte ens. Smartphones fanns nästan inte heller, något som vi ser som en självklarhet idag (Den allra första versionen av iPhone lanserades 29 juni 2007). Bloggen, bestående av en massa text och bilder, är med andra ord en utdöd dinosaurie med tanke på alla andra snabba sociala medier som blivit varje människas egendom idag.

Livet i Frösunda kommer dock finnas kvar på Internet, jag kommer inte ta bort bloggen utan den får finnas här som ett historiskt dokument över ett bostadsområdes utveckling. För tänk vad mycket som hänt i Frösunda och Solna på 10 år. 2007 fanns inte Friends Arena eller Mall of Scandinavia, vi hade inte Tvärbana i Solna och en massa nya bostadshus har byggts både i Frösunda och i Solna som helhet. Det är imponerande hur Frösunda och Solna kommun utvecklats under dessa 10 år.

Och Solna kommer fortsätta utvecklas, hela omdaningen av Hagalunds Industriområde och ombyggnaden av Solnavägen är de stora framtida projekten under de kommande 10 åren. Jag kommer med stort intresse följa detta även om jag inte skriver mer på denna blogg.

Jag vill tacka er alla för dessa år och hoppas ni haft nöje av att läsa min blogg. Ta hand om er!

2007

Min innergård juni 2007. En helt annan fri utsikt mot horisonten eftersom Friends Arena, hotellet eller MoS inte hade börjat byggas ännu.

2 Responses to Bloggen 10 år – Nu tackar jag för mig!

  1. ulrika skriver:

    Tack själv för den här tiden!

  2. Martin skriver:

    Tack för en mysig blogg!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.